Kohinasta ei taida päästä eroon kuin rahalla, joku D4 käyttöön niin eiköhän kohina ole jo ok. Lompsa tietty kevenee yli 5000,-e...
Mulla on Nikonin D5100, vaihdoin siihen D60:sestä kun alkoi kohina sapettamaan. Ero on iso mutta ei nyt mikään ihmeellinen.
Herkkyyden nostoa parempi on kuitenkin aina ostaa kirkkaampaa lasia joka on toki myös melko arvokasta. Tämä ei nyt minun kohdallani perustu kokemukseen tähtien kuvaamisesta mutta eiköhän siinä ihan samat asiat vaikuta.
Olen itse vasta aloittelemassa tähtien kuvaamista, ISO 400 ja f2.8 on ollut jo melko toimiva yhdistelmä. Kirkkain lasi on f1.8/35mm mutta sillä ei taas voi valottaa niin pitkään kuin tuolla 17mm/f2.8:lla kun ei ole seurantajalustaa. Itse en tuon tasoisella järkkärillä menisi ainakaan ISO800 yli, olisko Canon silloin joku 600D?
Järkkärin ja pokkarin kohinasta ei pitäisi samassa lauseessa edes puhua jos koneet on "vertailukelpoiset". Eli jos vertaa viimeisimpiä laadukkaita 400,-e pokkareita vanhaan järkkäriin niin sitten tietty voikin olla eroa pokkarin hyväksi. Luulisi että 650D pesee minkä tahansa pokkarin siinä suhteessa.