Harrastuksesi hintalappu?

Aloittaja xpro, 01.05.2007, 13:36:52

« edellinen - seuraava »

Tane

 Roposia tähänkin saa menemään.Aloitin Helmikuussa 2008 tilaamalla Villen-Kellosta SW-120/600 akromaatin 300 euroa,AZ-3 jalusta tuli kylkiäisenä.Heti jo samassa kuussa oli asiaa Villeen ja saatiin kymppituuman skyliner.Se oli vielä suhteessa tehoihinsa halpa hankinta.Siitä innostus lisääntyi.Käytetyllä digijärkkärillä aloin kuvata ja se vaati Eq-vitosen...Välissä on ollut useampaakin välinettä.Mutta ylimääräiseksi tulleita ei ole tarvinnut jättää nurkkiin pölyyntymään kun näissä on sentään jälleenmyyntiarvoa ja ennemmin sen nyt antaa toiselle innokkaalle harrastajalle kuin alkaa laskemaan "isoja"tappioita...Viimeaikojen hankinnat on pysyneet kohtuullisina.Losmandy G-11 jalusta oli jo varmistettu ja innolla odotettu mutta ei tullutkaan koskaan.Käyväksi lohdutukseksi satuin löytämään Tanskasta vanhan Meade 750 LXD:n hintaan 1400 euroa.Sen on kelvattava.Kantokyky n.40kg on ainakin riittävä näihin tarpeisiin.Moottori hiipuu ajoittain ja näkyy epätasaisuutena seurannassa mutta autoguidaus auttaa.Siinä seuraava etappi kun uudet moottorit ohjausyksikköineen maksaa tonni viiva puolitoista.APO putkeen meni kolmisen tonnia mutta siinäkin pyrin käyttämään tätä vähitellen opeteltua tee itse ja korjaa niin paljon kuin pystyt medotia.Tosin rajansa silläkin enkä tarkoita tähtikirkkaan ja pakkasen pureman talviyön läpi kestävää duunaamista...
Celestron C14,

jperala

#121
Viimeisin aparaatti ei maksanut ihan niin paljoa kuin uusi :)

Laskin tuon oman paketin hinnan villenkellosta jos uutena haluaa.
Maksaa 1800€  :grin:

Tämäkin ostos rahoitettiin pääosin myymällä vanha putki, okulaarit ja pari käytöstä poistunutta objektiivia  ja vanhasta putkesta siirtyi paljon tavaraa uuteen putkeen, joten verrattaen edulliseksi jäi tuo kanuuna  :police:
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

kommo

800 eskoa mennyt nyt, kohta laitan 300 eskon tilauksen menemään.

Itse taivasta en ole katsonut putkella vielä kertaakaan kun on viikosta toiseen pelkkää pilvimassaa :D
Skyliner 200
TeleVue 2" Powermate 4x
EOS 600D

Tikkes

Laskeskelin karkeasti muistista hankintoja. Kaksi vuotta ja karvan yli 4000€  :shocked:  :rolleyes:
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

jaffons

25.7.2011 lähtien 2497e. Osa roinasta tietty myyty. Olen onnistunut hienosti hillitsemään itseni ccd leiristä tältä kaudelta.
Heq5pro, kwiq
WO ZII80/545
450Dmod, tsflat2

kurppa

lähentelee jo kolmentonnin rajaa jos ei oo jo menny yli jopa.  :shocked:
ja mahtaa kohta 2000€ lisäys tulla maholliseen kuljetuskalustoon. + Verot ja vakuutukset päälle Puhumatta polttoaine kuluista. :rolleyes:
CPC 925
Diagonal 1 prisma
40mm Pl
Omni 15/12/9mm
X-Cel 21mm/18mm/8mm
Drago 12.5mm
Astro 2.5x Barlow
Baader ND0,9/UHC-S/O-III Suotimet
-------------------------------------------------------
CCD kamera harkinnassa eri vaihtoehtoja voi ehdotella iha vapaasti =)

kurppa

Lainaus käyttäjältä: xpro - 04.05.2007, 16:23:42
Esim Baari ilta voi maksaa noin 50euroa per henkilö/ilta (Morsian mukana) ja sitten vielä syömään ja taksilla kotiin, ja kas kas krapula ja huono olo! Voi hyvinki mennä 80euroa, ja sillä saa jo esim laadukkaan okulaarin joka kestää vielä vaikka toiselle sukupolvelle (vaikka muistoksi)  ;D

Kaikki harrastus maksaa, mutta mitä se haittaa kerran me vain eletään!
Nolottaa tunnustaa mut kerran meni yli 70€ pääsi vähä yli ampumaan normaalisti 20-30€ per ilta, Itse asiassa monet pistää jopa 500€ Baariin viikonloppuna. Saati sitte illassa nimimerillä muutama kaveri oli jo Vinguttamassa visaa hyväku takkiaan päältä pois sai.  :rolleyes:
CPC 925
Diagonal 1 prisma
40mm Pl
Omni 15/12/9mm
X-Cel 21mm/18mm/8mm
Drago 12.5mm
Astro 2.5x Barlow
Baader ND0,9/UHC-S/O-III Suotimet
-------------------------------------------------------
CCD kamera harkinnassa eri vaihtoehtoja voi ehdotella iha vapaasti =)

kommo

Lainaus käyttäjältä: kurppa - 05.10.2012, 22:22:02
Nolottaa tunnustaa mut kerran meni yli 70€ pääsi vähä yli ampumaan normaalisti 20-30€ per ilta, Itse asiassa monet pistää jopa 500€ Baariin viikonloppuna. Saati sitte illassa nimimerillä muutama kaveri oli jo Vinguttamassa visaa hyväku takkiaan päältä pois sai.  :rolleyes:
Miten voi ylipäätään selvitä alle satasella baarireissulta? Kyllä se on se 150-200 lähes poikkeuksetta. Sen verran tulee tota viinaa imettyä kuin sieni sillon harvoin kun pääsee. No toki tuohon sisältyy 60 euroa taksia Helsingistä Järvenpäähän.
Skyliner 200
TeleVue 2" Powermate 4x
EOS 600D

tähtityttö

Itselläni on tällä hetkellä mennyt rahaa tähtiharrastukseen 505€, johon kuuluu kaukoputki ja matkahuollon toimitusmaksu. Tarkoituksella jätän tästä pois bensakulut, koska sen nyt jokainen varmaan ymmärtää, että jos varsinkin ajaa jonnekin, niin bensaahan se vie  :wink:

Seuraava suurempi ostos tuleekin sitten olemaan Canon järjestelmäkamera, mutta se joskus tässä tulevaisuudessa.

jpy

Viime vuonna n. 1000e, putkiloinen ja muutama okuloinen, nyt justiinsa meni pari sataa saksanmaalle notta viuhahti. Eivätkä vieläkään kummoiset kamppeet.

Iida M

Itsellä ei ole niinkään kovin paljon rahaa kulunut (vielä.. :wink: ) koska vanhempien kukkaroa ei viitsisi kokonaan tyhjentää. Ehkäpä noin 400 euroa tässä vaiheessa (tai yli). Juuri lähti tilaukseen T2-kierreja ja seuraava iso ostos onkin sitten myös uusi järkkäri. Sisko ei näytä tykkäävän kun käytän hänen järkkäriä.. :grin:

Stingray

Olisikohan neljä tonttua menny jo jonkiverran ylitte.

peku

Minä laskeskelin että tähän mennessä olen laittanut euroja avaruuden tarkkailuun noin
2500-3000 € , mutta nämäkin rahat olisi tosiaan voinut laittaa vähemmän näkyvään kuten
juomiseen ja syömiseen !   :cool:
Kalusto :
  SW 127 mc
   SW 150/750
   Celestron 130
   Draco 66/400
   MTO  -  500 A
   Kiikari 12 x 50
   Nikon  D700
   Canon 350 D Modattu
   WO x 0,8 field flattener
   Bresser planeettakamera
   Manfrotto MT 294A3 Jalusta
   EQ 2-3 jalusta + SynScan Upgrade Kit EQ3/EQ5

Servo.S

Itellä on menny kutakuin lähemmän 800€ Skywatcher Skyliner 150/1200 oli Villen kellossa alennuksessa joskus ja siitä taisin pulittaa lisävarusteineen (kollimaattori ja 2x barlow) noin 330€. Järkkäri maksoi sit saman verran suurinpiirtein+ t-kierre. Ei onneksi ole paljoa joutunut vielä maksamaan vaikka sellanen SW Goto 200 flextube olisi kyllä unelma! Sellanenkin tulee vielä joskus hankittua varmasti.
Skywatcher Skyliner 150/1200
Nikon D3100
Samyang 8mm fisheye
2x Barlow
Horizon 7x50

traptori

 :angel: inspiroivia tarinoita tullut luettua vaikka vain hetken aikaa olen täällä ollut. oma harrastus ei käytännön tasolla oikein ole toteutunut muuten kuin lukemalla tarinoita, katsomalla kuvia netistä, sillä tuntuu ettei rahkeet riitä itse luomaan tuota mielenkiintoista sisältöä. toistaiseksi rahaa ei ole siis kulunut muuta kuin sähkö, ja nettilaskun ohella ;) (ellei lasketa avaruus-aiheista puhelinsuojaa http://www.designskins.fi - kaupasta), muuten homma on pysynyt hyvin hallussa. Jatkakaa samaan malliin!