Ei pitäisi mennä koskemaan kiinteään CCD-kuvauskalustoon, kun sen on kertaalleen kasannut. Mutta näin pääsi käymään, kun ajattelin kokeilla tuossa viikko-pari jonkin komeetan kuvaamista digijärkkärillä + toisella TSOAG9 OAG-ohjaimellani. Tämä temppu vaati QSI:n
vakituisen kuvauskokoonpanon purkamista ja erilaisen loittorengasyhdistelmän kasaamista järkkärin/TSAOAG9:n väliin, mistä päästään tuohon kuvassa näkyvään 5 mm T2-kierreloittoon. Sen sisäkierre oli näet saanut tässä touhussa siipeensä ja oli kiertynyt nyt tuohon TSOAG27:n ja QSI:n väliin yhden kierteen verran (tjsp.) vinoon, kun kasasin uudelleen tuota vakiokuvauskokoonpanoani.

En huomannut tätä edellä kuvattua tapausta ja lähtiessäni kuvaamaan CCD-kameralla, jouduin ihmettelemään kollimoinnin yllättävää heikkenemistä. Arvelin sen johtuvan putken kiinnityspantojen löystymisestä ta jostain muusta viasta, millaisia saattaisi syntyä
liikuteltavan kuvauskalustoni kanssa. Niin tai näin, näppäränä kollimointimiehenä menin säätämään putken kollimointia uudelleen kuntoon. Pöh, ei olisi pitänyt, koska nämä säädöt veivät optiikan (tässä tapauksessa apupeilin) säädöt kauas oikeasta kollimoinnista! (Säätö meni siis tuon kallistuksissa olevan CCD-kamerani mukaan.) Huomasin parin tunnin säätelyn jälkeen, ettei putkea voinut saada enää kollimoitua kunnolla, koska loittorenkaan aiheuttama kallistuma oli jo apupeilin säätörajojen ulkopuolella ja vikaa piti etsiä kameran suunnalta.
Kiinni junttautunut 5mm T2 kierreloitto piti ensin saada irti OAG-ohjaimesta, sitten sen tilalle tuli 10mm T2 kierreloitto, jolloin T2 loittojen pituuden muutos muutti myös CCDT67 lyhentäjän kerrointa. Nykyään tuon kuvausputken loppupolttoväli on tässä:
FL 1312.6 mm, 0.85"/Pixel (kerroin 0,66x ja putken valovoimaksi tulee F5.2 aiemman 0,71x/F5.6 tilalle)
Kierteen vinoon kiristyminen selittää myös sen, että sain tässä välissä hiukan outoja polttovälilukemia tuonne PinPoint LE
ketjuun. Tämä oppi tuli kantapään kautta...

Siinä ohessa tuli tarkastettua pääpeilin kollimointi kuva-alan keskellä olevan kirkkaan tähden avulla. Epäteräväksi tarkennettu tähden valokiekko pitää olla tasainen joka puolelta eli siinä ei saa olla kirkastumaa jollakin puolella. Tässä GSO:n testitulos (en koskenut pääpeilin säätöihin lainkaan):

Välillä piti ottaa tarkennettuja testikuvia, jotta näki kollimointiruuvien säätämisen vaikutuksen... (huomaa tähtien liike sivuttaissuunnassa ja niiden muotojen pieni muutos nurkissa)

Varsinainen kollimointiruuvien säätö kannattaa tehdä epäterävillä tähdillä, jolloin ladataan kuvia jatkuvasti kamerasta näytölle ja nähdään säädön vaikutus nurkkatähtien muotoihin.

Tarkoitus olisi saada nuo nurkkatähtien soikeat jenkkijalkapallon muodot osoittamaan tasaisesti kohti kuva-alan keskustaa (tai poikittain 90 astetta tästä suuntauksesta). Kun tämä "tasapainotus" on toteutunut kaikissa nurkissa, on putki myös kollimoitu. Olen käyttänyt tässä noin 600 FocusMaxin tarkennusyksikön suuruista epäterävyyssäätöä sisään tai ulospäin tarkennettuna. Jos testitulos vaihtelee tarkennuksen sisä/ulkopuolella, tällöin tarkennin on vinossa ja sen kallistusta olisi säädettävä.
Neljän tunnin äheltämisen jälkeen pääsin tähän lopputulokseen täydestä epäkollimoinnista: (näiden kollimointisäätöjen tekeminen on hidasta puurtamista ja jatkuvaa tulosten tarkistamista eli siinä menee helposti tunteja kerrallaan)

Tuo on vielä kaukana edellisestä 12.10. "tosi-hyvästä" kollimointituloksesta, mutta osa tästä on myös laajemman kuva-alan syytä (1313mm vs. 1420mm polttovälit). Ei vain jaksanut enää illalla punnertaa vastavirtaan tämän enempää, kun teki mieli heittää koko kalusto Vantaa-jokeen kalojen kutupaikaksi.. grrrrrr!

(Onneksi taittaa olla pilvistä lähiaikoina, niin ei tarvitse palata tämän projektin pariin ihan lähipäivinä.)