Canon EOS 600D/60D

Aloittaja TuRe, 26.10.2012, 13:01:50

« edellinen - seuraava »

TuRe

Olen poistanut hankintavaihtoehdoista 60Da:n, koska omistan jo modatun 40D:n.
Kysymys on lisätarvikkeista kuvauksia varten. 600D:ssä saa verkkolaitteen ACK-E8, mutta ajastinta en ole löytänyt. 40D:ssä on TC-80N3, joka ei käy 600D:lle. Onnistuuko valotus Nebulosity 3 avulla. Nebussa näyttää olevan DIGI 2/3/4 kamerat, esim. 1000D:tä se ei tunnistanut (?). Kameran 600D runko on parisataa g kevyempi kuin 60D ja parisataa € halvempi. Molemmissa on kääntyvä näyttö, joka on lähes välttämätön linssiputkella/järkkärillä kuvatessa. Mitä muuta pitäisi huomioida valinnassa.
Tuomo Repo

Tappi1000

Terve

Mulla on ittellä tämmönen http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=1580
Käypi myös 600D kameraan, pyydät liitintyyppi 1C sovittimella.

Tapio
Canon 600D, EF 50, EF-s 18-55,   
Samyang MF 8/3,5 Fisheye
Tapio Koski

TuRe

Kiitti Tapio. Minullahan on jo sellainen, kun on 1000D kamera. Haluaisin vielä varmistusta Nebulosity 3 ohjelman sopivuudesta Canon 600 D:lle. Onko Nebu-ohjelma kellään käytössä 600D:llä.
Tuomo Repo

rintape

Tuon mukaan pitäisi toimia:

Canon DIGIC II* / III / 4 EOS DSLRs (1000D/Rebel XS, 500D/T1i, 550D/T2i, 1100D/T3, 600D/T3i, 450D/Rebel XSi, 400D/Digital Rebel XTi, 350D/Digital Rebel XT, 60D/Da, 50D, 40D, 30D, 20D/20Da, 7D, 5D Mark II, 5D, 1D Mark IV, 1D Mark III, 1D Mark II N, 1D Mark II, 1Ds Mark III and 1Ds Mark II)*.

Kopio Stark Labin sivuilta.
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

TuRe

#4
Meni uudestaan mietintään. Petrin mukaan Nebulla ei ole ongelmaa Canonien kanssa, hyvä niin. 600D on jo hieman "vanhahko", joten on otettava tyypit uudestaan käsittelyyn. Totesin, että 60D tai DA ei ole rungoltaan juuri sen painavampi kuin nykyinen 40 D. Painavampi kamera vaikeuttaisi asennusta kunnolla fokuseriputkeen. 60D:n hinta on puolet DA:n hinnasta, mutta eroa on vain tuo punaherkkyys sumuille. Kun kuvaan 60D:llä, niin joudun irrottamaan kameran aina siirtyessäni kuvaamaan sumuja mod. 40D:llä. 60DA:lla ei olisi näitä toimenpiteitä. Ei tarvitsisi filttereitä lainkaan, ellei nyt sitten valosaasteen takia, mutta silloinkaan ei tarvitsisi vaihtaa. Ehkä IDASLPS P2, joka on tullut hankittua, olisi paikallaan pistää kameran eteen, kun on jonkin verran valosaastetta.
Nyt jää puntaroitavaksi ainoastaan hinta. 

Lisäys: Jos valitsen 60DA:n, niin voisin myydä lukuisan määrän tarpeettomia tarvikkeita ja kameran. Niillä voisin kiriä umpeen hintaeroa 60D ja DA:n väliltä.
Tuomo Repo

rintape

Nyt on pakko tarkentaa, voin sitten myöhemmin luikerrella vastuusta. :grin:

Minkäänlaista omakohtaista tietoa en voi siis esittää. Aikaisempi teksti on vain kopioitu Stark Labsin sivuilta. Mutta itse en epäile tiedon paikkansa pitävyyttä. Craig Stark on nimenomaan erikoistunut Canon järkkäreihin.

Petri

ps. Itse asiassa cloudy nights sivuilla on melko uunituore Craigin artikkeli canoneista pitkillä valotusajoilla. Selailin hyvin nopeasti läpi, vaikutti kyllä olevan erinomainen tietopaketti asiasta kiinnostuneille.
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

TuRe

#6
Niin Petri, näin kyllä tuon viitteesi (Stark Labs), joten asia on siltä osin ok. Kokeilen vielä uudestaan Canon EOS 1000D:llä  löytääkö Nebulosity sen, jos löytää, niin asia on kunnossa.

Lisäys: Kyllä Nebu näyttää hyväksyvän Canonit, joten "vapautan Petri Sinut vastuusta".
Tuomo Repo

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: rintape - 28.10.2012, 20:09:00
ps. Itse asiassa cloudy nights sivuilla on melko uunituore Craigin artikkeli canoneista pitkillä valotusajoilla. Selailin hyvin nopeasti läpi, vaikutti kyllä olevan erinomainen tietopaketti asiasta kiinnostuneille.

Kas, olin missannut tämän, kiitos vinkistä! Siinäpä mustaa valkoisella siitä miksi darkit on turhia.
http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=2786

TuRe

Foorumilaisilla on muutamilla tuo Canon EOS 60Da. Onko kukaan päässyt kokeilemaan. Olisi mukava kuulla siitä kokemuksia.
Tuomo Repo

TuRe

#9
No niin, olen omistanut Canon EOS 60Da kameran kuukauden päivät, mutta en ole päässyt pilvisyyden takia juurikaan kuvaamaan. Kokeilin sen sopivuutta Nebulosity 3 ohjelman kanssa ja eräs ongelma on ratkaisematta. Nebu hyväksyy kameran M-moodin valotukset vaivatta "sarjatulella", mutta ne päättyvät kamerassa 30" aikaan. Bulb- asento on kameran B-moodissa ja Nebu hyväksyy vain kertalaukaisut siinä, sitten tulee Aborted, eli jokainen valotus pitää käynnistää uudestaan Capture series' istä. Dithering /PHD onnistuu myös, mutta valotusten väliajat pitää arvata. Menee hankalaksi. En ole löytänyt ratkaisua, joka saattaa olla vaikka kuinka yksinkertainen, mutta ei aukea minulle.
Kamera on todella hyvä ja kohinat minimissä. Lisäksi näyttää siltä, että Dithering tekee kuvista vieläkin vähäkohinaisempia, jollaisia en ole koskaan kokenut omissa kuvissani. En tiedä, onko päätelmissäni mitään totuuspohjaa.
Kuka tietää ratkaisun Capture-ongelmaan, olisin kiitollinen tiedosta.
Tuomo Repo

einari

Onhan sulla uusin kolmosversio ?
Ja asetuksissa - Edit - Preferences - DSLR Long exposure adaptor - > DIGIC (4?) ?
Mulla näkyy 2.x versiossa vaan DIGIC III.
___
Tapio

TuRe

#11
Ohjelma on Nebulosity v3.1.0. Cabture controlissa on DIGIC II/III/4 DSL. Preferences'ssä on DIGIC III onboard. Nebu-ohjelma pelasi hyvin Canon EOS 1000D ja 40D:n kanssa.
Tuomo Repo

TuRe

#12
Otin pari viikkoa sitten yhteyttä Stark-labs'iin ongelman ratkaisemiseksi. Craig Stark palasi asiaan ja ehdotti erästä Nebu ohjelmaa kokeiltavaksi. Sekään ei pelannut ja kun ilmoitin siitä, niin Craig kertoi, etteivät he olekkaan testanneet kameraa, kun heillä ei ole 60Da:ta. Että sillein. Muutaman s-postin vaihdon jälkeen, joka ei tuonut tulosta, ryhdyin itse "testaamaan". Ajoin koneelle kymmenen eri Nebu- ohjelmaa vuoron perään, uusimmat ja vanhemmat, ja löysin yhden, joka antoi hieman toivoa (ei ollut muuten uusin ohjelma). Se "laukaisi" jo kolme kertaa peräkkäin B-moodilla ja sitten tuli taas Aborted. Kun sitä vielä testasin lisää, niin jossain vaiheessa tuli joku Debug mode- ikkuna ja hyväksymällä sen (OK), homma lähti pelittämään. Aika haasteellista tämä selvitystyö on ollut. Craig ei ole vielä palannut viimeisimpään s-postiini. Olen testannut vasta sisätiloissa, joten Ditherig'in toimivuudesta ei ole varmuutta.     
Tuomo Repo

TuRe

En anna periksi, nimittäin Nebulosity3 ohjelman sopivuutta 60Da kameraan. Craigin kanssa on kuukausi touhuttu. Hän on päivittänyt Nebua muutaman kerran ja minä olen lähinnä kertonut, miten kamera vastaa muutoksiin. Omasta mielestäni ongelma on siinä, että pitkät valotusajat ovat B-moodissa, eikä M-moodissa ja tätä ei ohjelma ole "arvannut".  Muissa kameroissani  bulb-ajat ovat olleet M-moodissa ja ne ovat toimineet hyvin, samoin myös 60Da M-moodi toimii (kamerassa M on maks. 30s). Odotan vielä Craigin viimeistä päivitystä, jonka hän on luvannut toimivan?   
Tuomo Repo

Lauri Kangas

Mikä on B-moodi? Jos tarkoitat Bulb-valotusta, niin eikö se löydy M-moodin valotusvaihtoehdoista 30" jälkeen?

Edit: Kas kas, olihan siellä ihan dedikoitu B-moodi siinä valintapyörässä. Tullut toisesta korvasta ulos tuollainen yksityiskohta sen jälkeen, kun oli kamera itsellä testattavana.

Oliko näin että M-moodissa ei ole Bulb-valotusta lainkaan?