Meteori (tulipallo) Helsingissä 15.4 puolenyön jälkeen.

Aloittaja jah3, 15.04.2007, 01:03:25

« edellinen - seuraava »

rceeh

Mahtoiko kukaan bongata 15.4 klo 04.30 - 05.00 näkynyttä tulipalloa. Tarkkaa aikaa en muista mutta kesti n. 2-3 sek eteläisellä taivaalla ylöjärveltä katsottuna. Lentosuunta oli länsi-itä n. 45ast kulmassa. Oli todella kirkas.

oksanen

Pekkolalta sellaisia terveisiä, että http://www.avaruus.fi sivu on päivitetty. Tietoa mm. mahdollisesta putoamispaikasta.

Itse näin tulipallon Muuramessa työhuoneeni ikkunasta. Hieno oli!

arto

Juha R

Kyllä se sitten tulikin lähelle  :o Tuntui yöllä kyllä että, pitääkö täsä viedä kiikarit ja itsensä katoksen alle suojaan  :) Nyt täytyy sitten lähteä koluaan maastoja,jospa vaikka vielä aarteen löytäisi  ;)

Jarska

Lainaus käyttäjältä: Juha R - 15.04.2007, 16:40:54
Kyllä se sitten tulikin lähelle  :o Tuntui yöllä kyllä että, pitääkö täsä viedä kiikarit ja itsensä katoksen alle suojaan  :) Nyt täytyy sitten lähteä koluaan maastoja,jospa vaikka vielä aarteen löytäisi  ;)
mistähän päin uskaltas koluta?..: :P

Juha R

Tästä Oulaisten nurkilta ajattelin liikuessani katsella...tosin taitaa olla aika toivotonta,voittas varmaan lotossa helpommin  :(

Toni

Artjärven laitepäivillä monet tosiaan näkivät vihertävän tulipallon selkeältä taivaalta. Se kuulemma heitti puiden varjoja keskeneräisen kakkostähtitornin seinään. Harmi vain että itse satuin silloin katselemaan aivan muualle, olin tauolla päärakennuksessa. Eipä tullut nähtyä, mutta kyllä kiviroinaa aurinkokunnassa riittää jatkossakin.
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)

VeikkoM

Lainaus käyttäjältä: Toni - 15.04.2007, 22:50:35
Artjärven laitepäivillä monet tosiaan näkivät vihertävän tulipallon selkeältä taivaalta. Se kuulemma heitti puiden varjoja keskeneräisen kakkostähtitornin seinään. Harmi vain että itse satuin silloin katselemaan aivan muualle, olin tauolla päärakennuksessa. Eipä tullut nähtyä, mutta kyllä kiviroinaa aurinkokunnassa riittää jatkossakin.

Sama tuttu minullakin.  Olin kuitenkin melkein vieressä kun Mika Aarnio ja Kari Laihia näkivät ilmiön sisätiloista ja vielä lentävän mäntymetsän takana, Ulkona olleista kuvaajista ainakin puolen tusinaa todisti ilmiötä. Se oli tosiaan heittänyt puiden varjoja rakennusten seinään. Antti Kuosmanen kuvasi variä "huikea vihreäksi". Aluksi meteori oli kuitenkin olla valkea.  Yksi toiseen suuntaan katsellut havaitsija oli hetken kuvitellut sivusta tullutta valoa autonvaloiksi.
Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät

Riqis

Esko Lyytisen tulipallomalli on edelleenn tarkentunut. Asiasta on paljonkin uutta www.avaruus.fi -sivun tällä hetkellä ylimmässä uutisessa jonka otsikko on kuvaavasti "Vihantilaisten tappio on haapaveteläisten voitto". Hetken aikaa tuntui ihan siltä niin kuin olisin päässyt pesäpallojournalismin pariin! Pesäpalloväki on varmaan sitä mieltä, että "don´t quit your day job yet", mutta haapaveteläiset ja myös kärsämäkeläiset lienevät mielissään taivaallisesta aarteesta, joka on laskeutunut Pohjanmaan pelloille 2 kertaa aiemmin arvioitua suurempana määränä. Hurraa! Tämä antaa jo jotain toivoa maastoetsinnöille.

Parh. terveisin,

Marko
Marko Pekkola / www.avaruus.fi

Poro

Kyllä ottaa päähän oma huono tuuri, pihaltani on näkymät vain itään ja kaakkoon, just sinne missä se ois näkyny. Ja varttia aiemmin lopetin M92 tiirailut ja poistuin sisälle kun alkoi pukkaamaan hennon häiritsevää pilveä.
Asuminen maapallolla on kallista, mutta sisältyyhän siihen matka auringon ympäri.
S-W Star Adventurer, Nikon D750, Celestron telephoto SCT 750 mm f/6, samyang 135 f/2, sigma 24 mm f/1.4
Juha Raitio

astro_juhis84

Tämäkin tulipallo tuli taas missattua.  :'(  Lopettelin M 101 kuvaamista siinä paria minuuttia ennen puoltayötä, kameran akusta loppui virta kesken. Olisi pitänyt vielä vähän pitempään olla ulkona, mutta meninkin sisälle noin 0:05.
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Atik 314e mono ccd-kamera
https://www.instagram.com/astro_juhis84/
https://www.tiktok.com/@pyro_juhis84

xpro

minun huono selitys on että kävin hakemassa kameraa ulos noin kl 23:50, laitoin sen jalustalle ja panin kameran "ON asentoon! Ja kamerassa luki "No CF card" tai jotain vastaavaa! jotain pieniä kirosanoja tais lipsahtaa ja sen jälkeen pakkasin tavarat ja lähdin sisälle...kortti oli jääny kotiin kortinlukijaan >:(

eli olis voinu olla tuuria ja ehkä nähdä tuon, mutta kyllä niitä varmasti lisää tulee!

Mutta tuli ainakin saturnus havaittua!
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Jani.W - 16.04.2007, 18:06:31
minun huono selitys on että kävin hakemassa kameraa ulos noin kl 23:50, laitoin sen jalustalle ja panin kameran "ON asentoon! Ja kamerassa luki "No CF card" tai jotain vastaavaa! jotain pieniä kirosanoja tais lipsahtaa ja sen jälkeen pakkasin tavarat ja lähdin sisälle...kortti oli jääny kotiin kortinlukijaan >:(
Hehheh. Tuttu tunne. Perjantai-iltana olin pystyttänyt oikein huolella jo ajoissa kuvauskaluston tähtikalliolle tornin juureen ja kaikki oli jo säätöjä myöten valmista tarkennuskuvan ottoon. Painoin suljinta ja... "No CF Card"... Auto täynnä rompetta ja olennaisin kotona kortinlukijassa...

Onneksi tähtikalliolla oli melkoinen keskittymä digikameroita (laitepäivät) ja kortti löytyi lainaan parin metrin päästä.

Tuli onneksi nähtyä myös tuo tulipallokin, oli melkoisen kirkas ja merkillisen vihreä. Onkohan tuolle värille esitetty mitään selitystä?
Vesku
www.vkastronomy.com

veka

Olin tulipallon putoamisaikaan kuvaamassa tähtitornillani, mutta katseluaukko osoitti etelän suuntaan, enkä muista nähneeni minkäänlaista valonvälähdystäkään. Valonvälähdyksen olisi luullut näkyneen Oulun eteläpuolelle Lumijoelle saakka, vaikka viimeiset tulipallon palaset iskeytyivät maahan ilmeisesti vajaat 80 km aiemmin. Saatoin tosin tarkastella juuri silloin tietokoneen monitorin kirkasta kuvaruutua. Olisipa kohde jatkanut lentoaan aina Raahen-Lumijoen edustan merialueelle rannikon tuntumaan, jolloin olisin ollut aitiopaikalla näkemässä eteläisen taivaan poikki läheltä lentävää tulipalloa. Ja mikä parasta, meri olisi ollut vielä jäässä, jolloin pientenkin palasten löytymiseen olisi ollut paremmat mahdollisuudet vaikkapa helikopterilla putoamisalueella matalalla hitaasti lentäen ja etsimällä jäätiköltä mustia pisteitä.

Veijo Kallio

iosainio

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 16.04.2007, 20:46:07
Muistelen että joku olisi ehkä jossain sanonut että se johtuu sinkistä. Ilmeisesti rautameteorit on sinkitty että ne kestäisivät avaruuden kosteita olosuhteita. Samanlaista väriloistetta olen ollut huomaavinani kun hitsaa sinkittyä peltiä.

Kaizu

Jos on liian lähellä (metri?)putoavaa rautameteoria ja nuuhkii sinkinkäryä, alkaakohan pää särkemään?

Ilkka

Esko Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 16.04.2007, 20:46:07
Muistelen että joku olisi ehkä jossain sanonut että se johtuu sinkistä. Ilmeisesti rautameteorit on sinkitty että ne kestäisivät avaruuden kosteita olosuhteita. Samanlaista väriloistetta olen ollut huomaavinani kun hitsaa sinkittyä peltiä.

Kaizu

Ei se sinkistä johdu, ennemminkin magnesiumista.

Kyseisen tulipallon hilaspektri näkyy kuvassa, lähinnä vasemmalla puolella:

(kuvan keskustan ylä- tai alapuolella spektrit kaartuvat pitkin kuviteltuja taivaanpallon pikkkuympyröitä.)

Se melko vasemmalla selvimmin iitsenäisenä  erottuva viiva on natriumin oranssi viiivapari (sama kuin esim. Na-lampuissa). siitä  oikealle (lyhyempään aaltopituuteen päin) on leveä  ryhmä, jossa ensimmmäisenä kirkastuessa tulee näkyviin magnesiumin sininen viiva, joka sitten tulipallon kirkastuessa ei juuri erotu muista koko ryhmän saturoituessakin kuvassa. Usein mielestäni nopeilla meteoreilla Mg-viiva erottuu voimakkaammin joukosta. Sen molemmilla puolilla on ainakin raudan viivoja ja oikealla ehkä myös ilmakehän hapen.
Muut voimakkaammat alueet menevätkin sitten jokseenkin näkymättömiin ultravioletti tai infrapuna-alueille. Elikkä nuo Na ja Mg ja sen ympäristö lähinnä määrännevät minkä väriseltä meteori näyttää. Erään  tutkimuksen mukaan nopeilla meteoreilla Mg suhteessa Na:han on voimakkaaampi ja hitailla päinvastoin. Ilmeisesti tästä syystä tätäkin hitaammat toisinaan näyttävät punaisilta (oranssilta). Tässä on mielestäni Mg-viivan ympäristö tavallistakin voimakkaampi. Siis sininen tai sinivihreä väri selittyisi magnesiumin, raudan, osin ehkä  hapen ja kokonnaisuutta vihreään päin siirtävänä natriumin johdosta. En näistä spektristä paljoa ymmärrä, mutta jotain viivoja ja tulkintaa on jäänyt mieleen.

Esko