Slope Rock Observatorio

Aloittaja PetriKe, 05.04.2007, 14:43:21

« edellinen - seuraava »

DarkSide

..No jos epäilet kameravikaa, niin kokeile ST-7XME kameraasi!? Takkuaako guidaus silloinkin??
Kamera ja virtalähde epäily poistuisi.. Toki jalustan virtalähde sama..

t.Jyrki  :wink:

Kaizu

Oletko tarkistanut että maadotukset ovat kunnossa sekä jalustassa että tietokoneessa? Jos jompi kumpi tai molemmat ovat kelluvia voivat herkän elektroniikan saamat ohjauskomennot olla sattumanvaraisia.

Kaizu
Kai Forssen

J-P

Olen todella pahoillani ongelmistasi ja tunnen/tiedän tuskasi.
Minulla ei toistaiseksi ole mitään ratkaisuehdotusta.tosin mietin kovasti.
Yksi tapa olisi kytkeä pois kaikki sähköiset toiminnot, jotka eivät ole aivan välttämättömiä ja sitten kokeilla toistuuko pomppiminen.
Jotenkin tuntuu, että tuon täytyy olla hardis ongelma ja vieläpä sähköpuolella.

J-P

Mikko Päivinen

 No hö Miten sulla mättää! Minulla oli ihan outo guidausongelma silloin aikoinaan Maximin kanssa ja seuranta hyppeli ihan sekopäisesti ees taas kunnes tajusin jalustan korjaavan oikeaan suuntaan ja AO:n väärään suuntaan vaikka miten kalibroin ja säätelin parametrit kohdilleen.
Ohjelma muutti asetukset aina jostain syystä ristiriitaiseksi. Vaikka sinulla ei olekkaan AO:ta niin eikös jalustassasi ole jokin systeemi mikä pitää seurannan oikeanlaisena esim lukemalla positiota Skyn aikamääritysten ym. mukaan? Jos siinä käykin niin, että jalusta on erimieltä guiderin kanssa ja korjaa takaisin guiderin liikkeet ja näin ne ikäänkuin tappelisivat keskenään kokoajan aiheuttaen tuollaisen pomppimisen.

Käykö sama asia Autopilotin kanssa ja ilman? Nyt kun sulla vaihtaa guideri kulmaa suhteessa tuohon kameraan niin kokeileppa kääntää se guideri kamera 180 astetta ympäri jos se vaikuttaa jollain tavalla ja sitten vielä kokeilet CCDsoftilla ensin ja jos pelittää niin sitten vasta Maximilla. Tiedän, että nämä voivat kuulostaa ihan hölmöiltä jutuilta ja kyllähän sä oot pro näiden softien kanssa, mutta yritetään auttaa. Muista, että nythän sinulla on se guideri kulmapeilin takana ja se muuttaa Y jaX akselit nurinkuriseksi verrattuna entiseen tilanteeseesi  :rolleyes:

Jos yhtään lohduttaa niin mulla ei oo kupolia tornin päällä tällähetkellä ollenkaan ja kaikki laitteet on toistaiseksi purettuna enkä pääse ollenkaan kuvaamaan  :cheesy:

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

PetriKe

Kiitos sympatioista ja empatioista sekä hyvistä ratkaisuehdotuksista! Hieno foorumi ja asiantuntevaa porukkaa :smiley: Taidanpa nyt sitten yrittää ratkaista tämänkin ongelman, enkä laita laitteita vielä myyntiin.

Olen nyt poistanut kuvioista 'ylimääräisiä' sähkökomponentteja. Olen myös tarkistanut jalustan mekaniikan kertaalleen valmistajan ohjeiden mukaan. Sillä puolella kaikki ok, niin kuin oletin.

Vaihdoin off-axis guideriksi ST-7XME:n ja sen ohjauskykyä täytyy kokeilla seuraavaksi, kun säät sallii. Täytyy myös muistaa ottaa jalustan PEC pois päältä, jos vaikka viimeisessä ajossa ohjelmointi on mennyt jotenkin pieleen ja se aiheuttaa tuon tempomisen (en kyllä tähän usko, kun sain viimeksi yhden onnistuneen 10 minuutin valotuksen seurannakorjauksen kera ja vasta sen jälkeen alkoi jalustan tempominen).

Viimeiseksi koitan ohjausta kannettavalla, jos vaikka observatorio-PC:n asetuksen on menneet sekaisin.

Näillä pitäisi ongelman selvitä tai muuten ollaan lirissä. Omat konstit/taidot loppuvat sitten tähän.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

PetriKe

YES, YES, YES  :grin: Kaikki + 1 ongelmaa RATKAISTU! (mutta millaisten vaiheiden jälkeen)

Voihan venäjä millaista tunteiden vuoristorataa on tänään ollut tornilla.

Ensin sain luukkujen magneettisensorin korjattua ja itse asiassa vaihdoin sen parempaan paikkaan. Fiilikset korkealla kun tornin luukut voi taas avata etänä. Pimeän tullen alkoi sitten jalustan, MOAGin ja Remote Guide Headin ongelmien selvittely. Yritin saada ST-7XME:n MOAGiin kiinni ja seuranna hoidettua sillä. En kuitenkaan saanut tähteä fokukseen ja en tiennyt onko kamera liian kaukana vai liian lähellä prismaa. No, vaihtelin siinä MOAGiin fokuseria ja lyhyempää kiinnitysholkkia perätysten, kunnes huomasin ruuvanneeni MOAGin fokuserin liian tiukalle ja se alakierteistä jäi ulkokierre MOAGin sisään :shocked: Ensin parit reippaat kommentit ja sitten huomasin, että kiinnityskohdan prismoineen saa MOAGista irti avaamalla pari pientä ruuvia.

Ensimmäistä ruuvia avatessa ote herpaantui ja se tippui tornin lattialle :evil: Siitä seurasi 30 minuutin konttaus-sessio otsalampun valossa lattialla kädet lattian pintaa haravoiden. Ja EI sitä #¤%&#! ruuvia vain löytynyt. Siinä vaiheessa alkoi päästä nousta hiukan höyryä. Mistä ihmeestä löytää pienen tuumaisen ruuvin ja vielä oikean pituisen?! Taas parit reippaat kommentit, kunnes lamppu syttyi. Olin aikoinaan tilannut Meadeen rosterisen vaihtoruuvisetin ja siinä oli paljon pieniä ruuveja. Sieltähän se oikean kokoinen ruuvi sitten löytyi. Tämän jälkeen toinen ruuvi varovasti irti ja sisälle kierrettä irrottamaan. Sen sain irti, kun lämmitin vastakappaletta kuumailmapuhaltimella ja väänsin fokuserin paikalleen ja ruuvasin uudelleen auki. Tällä kertaa kierre tarttui mukaan, huh!

Laitoin MOAGiin lyhyen holkin takaisin ja jatkoin tarkennuksen ihmettelyä. Sain lopulta selville, että en pääse MOAGilla fokukseen, kun en saa kameraa tarpeeksi alas. Ajattelin jättää tämän ongelman selvittelyn myöhemmäksi.

Oli aika ruveta tutkimaan jalustan tempoilua seurannankorjauksen aikana. En mene tämän tutkimiseen sen tarkemmin kuin että kyseessä oli käyttäjän virhe. Kun olin naputellut rattaistoja kiinni toisiinsa, olin siinä samassa poistanut backlashin eli välyksen kokonaan. Enpä sitten ollut muistanut poistaa jalustan ohjausohjelmasta välyksen parametria, jolla olin siis määritellyt deklinaatioakselille pienen välyksen ja siis viiveen suunnan muutokselle. Jokaiseen liikekomentoon jalustalle lisättiin ohjelman toimesta siis pieni spurtti (jolla välys poistetaan) alkuun. Tämä sai aikaan nykinän. En vain oikein ymmärrä, miksi nykinä ei aina alkanut heti. Joka tapauksessa seuranta toimii nyt järjettömän hienosti (kuva, 100% resoluutio raw, croppi keskeltä, 300s) .

Ja sitten vielä case Remote Guide Head. Kun hommat alkoi mennä putkeen, ajattelin kokeilla romua vielä kerran, ennen sen heittämistä kaivoon. Ajattelin, että jospa irrotan johdon ja vaihdan sen toisin päin. Se varmaan auttaa (niinpä). Aloin survomaan johtoa kiinni Remote Guide Headiin ja ajattelin, että painanpa oikein kunnolla. Ei, ei mennyt rikki, vaan soketti napsahti vielä pykälän verran sisään ja tiesin, että tuosta se oli kiinni. Ja näin oli, kamera toimii :smiley:

Ai niin, se +1 vielä. Lyhyesti: jalustassa ollut mystinen parkkivirhe. Lähes aina parkista herättäessä jalustan suuntaus on ollut hiukan pielessä. Nyt huomasin, että lähes joka kerta TheSkyn antaessa park-komento, jalusta kyllä menee parkki-asentoon, mutta seuranta saattaa jäädä päälle. Mutta ei siis aina?! No, toinen park-komento ekan perään ja seurantakin loppuu ja jalusta on oikeasti parkissa!

Että tällaista tämän mukavan harrastuksen tiimoilta :afro:
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

-Jarz-

Kiva kuulla että homma pelittää taas. Onneksi omat systeemit on vielä jota kuinkin simppelillä asteella, joten yleensä ongelmakohdat löytyy aika rivakasti.
Tuota ongelmavyyhden ratkaisuasi voisi sanoa jo työvoitoksi  :grin:.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

J-P

Loistavaa, aivan loistavaa, onnittelut!
Sinnikkyys palkitaan, lopputuloksena ehkä maan kehittynein yksityinen Observatorio!

Tuo tarina, ruuvin konttauksineen, kuulostaa niin tututulta. Erillaiset höyryt ja muut eritteet kyllä lentävät, kun 25 asteen pakkasessa yrittää kolvata väsyneenä rikkoutunutta liitintä paikalleen. Plaovammoja ja paleltumia samalla kertaa.
Astrokuvaajia ei ole kauhean paljon, miksiköhän?

J-P

Alfa_UMi

Onnittelut minunkin puolestani! On kiva seurata tornisi kehitystä ja aina sitä itsekkin jännittää, että menisi hommat parhain päin tornissasi.
12x50 kiikari
20X30 monokiikari

DarkSide

HIENOA kuulla!
Kannatti pari yötä nukkua ja antaa alitajunnan etsiä ratkaisuja, toimii  :evil:
Lisäksi tosi värikäs kirjoitus ja tulee oma räpeltely mieleen putoavista tapeista ja pulteista, joita
pakkasessa ja pimeässä tunnustelee kontillaan epätoivoisesti. Siinä sitä kyynelkin jäätyy ja kolisee
putoessaan lattialle. Kyllä kuvien arvo taas nousee tulevina öinä kun saa fotonitulvaa vangittua  :grin:

Ongelmatarinalla vielä onnellinen loppu, joten onnittelut Petri ja nyt tötteröt taivasta kohti !!

t.Jyrki  :wink:

Vesa Kankare

Onnittelut! Hieno homma, että laitteet pelittää taas! Kiitos raportista, mielenkiintoista luettavaa! Pääsikö Hyvinkään yöhön äänekkäätkin tuuletukset?  :grin:

Mulla kävi kanssa pienten osien kanssa kerran mönkkärin kaasaria rassatessa, että lipsautin neulan sokan (pieni!) kaaressa hiekalle ja 5min siitä alkoi sataa vettä... Keksin, että mulla on varastossa magneettisia lärpäkkeitä, jolla kiinnitetään lähiverkkokytkimiä peltihyllyihin. Näillä kun "rullasi" pihaa, niin sokkakin löytyi.
Vesku
www.vkastronomy.com

PetriKe

Kiitos ystävällisistä viesteistä :smiley:

Vähän arvelinkin, että muutkin ovat joskus saattaneet kohdata pieniä vastoinkäymisiä vuosien varrella. Olen hengessä mukana!

Naapurit varmaan aattelee, että ei oo Kehusmaan pojalla kaikki muumit laaksossa, kun konttaa tuolla tornin lattiaa ympäri ja mumisee itsekseen :laugh: Eikä ne nyt niin kauhean väärässä olekaan.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

PetriKe

Vielä piti tilata Astrodonilta yksi adapteri, jotta saan SBIG RGH:n fokukseen. Ihme juttu sinänsä, sillä kävin MMOAGin tilauksen yhteydessä Donin kanssa moneen kertaan läpi tarvittavat adapterit ja herra myi minulle väärän adapterin. Eivät meinaan ole halpoja adaptereita, $105 kappale + $40 lähetyskulut.

No, pilvistä näyttäisi piisaavan, joten ei tässä suurempia kiireitä tuon toimituksen kanssa.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

PetriKe

Eilen, kun kaiken PITI OLLA KUNNOSSA ja pilvetkin väistyivät (vaikka oli perjantai 13. päivä), niin guideriongelmat tulivat takaisin :cry:

En saanut häiriöitä häviämään guiderin kuvasta ja kuvaussessio loppui 3 kuvan jälkeen. Tosin tuli otettua elämäni ensimmäiset 15 minuutin osavalotukset Ha-suotimella ja seuranta pelitti hienosti noiden kolmen kuvan ajan.

Tänään sitten kokeilin aamulla piruuttani guideria ja kuva olikin ok!!? Kyllä siinä riitti ihmettelemistä, mutta tavallaan antoi vinkkiä mahdollisesta vian aiheuttajasta. Niinpä laitoin Maximin kuvaamaan jatkuvalla syötöllä guiderilla, otin läppärin syliin ja menin torniin. Vääntelin ja kääntelin guiderin kaapelia ja seurasin läppärin ruudulta tapahtuuko kuvassa häiriöitä. Eipä näkynyt, joten tulin siihen tulokseen, että kaapeli on ok.

Seuraavaksi laitoin kuvauskameran kennon jäähdytyksen päälle ja häiriöt ilmaantuivat sillä samalla sekunnilla! Eli, häiriö on suoraan yhteydessä kennon jäähdytykseen. Nyt en vain tiedä, onko vika siis STL:ssä vai remote guide headissa. RGH:n jäähdytys aktivoidaan ja asetetaan samaan lämpötilaan kuin mihin STL on asetettu.

No, tämän saavat 'viisaat' Baaderin miehet ratkoa ensi viikolla.

liitteenä kuvat häiriöstä -7C lämpötila-asetuksella ja ilman jäähdytystä.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

oksanen

vian korjaamista kummasti helpottaa kun saa selville mikä sen aiheuttaa. Voisiko sähkönsyöttö aiheuttaa tuon? Peltierithän vievät aika paljon ampeereja. Eikös STL:ssä ollut merkkiledi matalalle jännitteelle, sen syttymistä voisi tarkkailla kun laittaa jäähdytyksen päälle.

arto