Mistä ISO Dobson peiliputki??

Aloittaja Pekka Moisio, 28.03.2007, 15:33:16

« edellinen - seuraava »

Pekka Moisio

Terve

Olen katsellut ympäri nettiä mistä löytäisin ensi syksyksi ison ~16" dobsonjalustaisen peiliputken?
Niitä kyllä löytyy ulkomailta, mutta eivät toimita Suomeen. VK:sta ei myöskään löydy budjettiin sopivaa.

Meaden lightbridge 16" deluxe on ollut kiikarissa. USA:ssa 1999$
Briteistä 2500€

mutta eivät toimita suomeen.. plaah.

Jos jollain on muita vaihtoehtoja, niin putken, kuin myyjän suhteen ilmoitelkaa ihmeessä!

T: Pekka





Meade-mad

Kokeileppa Meaden virallista edustajaa. Se on Tanskalainen http://www.2astro.dk/ Astro I/S.

Astro I/S
Novlingvej 130
DK-9260 Gistrup
Denmark

Phone:
+45-9636-4545

Fax:
+45-9636-4141

e-mail:
astro@2astro.dk


jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Make


Nikkarituote tuo maahan 16" Lightbridgeä. Sieltä soitettiin minulle muutama viikko sitten, kun olin ilmoittanut kiinnostuksestani. Hinta oli jotakin 2600-2700€ jos oikein muistan. Linkin saat tuosta sivun ylälaidassa olevasta mainosbannerista.

Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Pekka Moisio

Oho en ollut huomannutkaan tuota nikkarituotetta, kysyn molemmista paikoista. Kiitos!

Vaikeata näyttää olevan noiden isojen putkien saanti suomessa..

J-P

"Vaikeata näyttää olevan noiden isojen putkien saanti suomessa.."
Niinpä ja vaikeammaksi menee vaan koon kasvaessa.
Ihan tiedoksi, että tuolta:
http://www.r-clarke.org.uk/astrolinks_vendors.htm
löytyy aika hyvä kattaus laitevalmistajista ja toimittajista.
J-P

Tomi

Suunnittelin viime syksynä "luurankoputken" ostamista, ja Saksassa on firma, josta voi tilata mieleisensä:
http://dietermartini.de
Firma vaikuttaa kovasti yhden miehen autotalliyritykseltä.

Sivun hinnasto on sekava, mutta sain tällaisen tarjouksen:
> With Optic 400 mm f 4,5 and HC2 Focucer incl tax 16% 3000,00 Euro.
>
> Optic 381 mm f 5 and HC2 Focucer incl tax 16% 2850 Euro
>
> Optic 356 mm f 5 and HC2 Focucer incl tax 16% 2500 Euro
>
> The secondary have Reflection 92% is my Standard.
>
> Surcharge for Hillux 16" 250 Euro, 15" 200 Euro, 14" 180 Euro.

Pidin etuina rakenteen keveyttä ja Hilux-pinnoitetta peileille verrattuna Lightbridgeen. Päädyin kuitenkin ostamaan Orion Opticsin 300mm f4-dobsonin, koska se mahtuu auton peräkonttiin, ja tarvitsee oletettavasti vähemmän kollimointia.
Tomi

Pekka Moisio

Jahas jahas mikäs tuossa hilux pinnoitteessa on parempaa lightbridgen omaan verrattuna??

Sellainen käsitys on myös, että lightbridge olisi helppo koota ja purkaa, samoin sen saatavuus olisi helppoa näin suomesta. Mitenköhän on noiden laita? Toimittaako tuo saksalainen sitten tänne suomeen asti??

Täytyy kyl tarkkaan harkita minkä ostaa, on tässä onneksi kesään asti aikaa harkita

Tomi

Lainaus käyttäjältä: Pekka Moisio - 31.03.2007, 01:06:58
Jahas jahas mikäs tuossa hilux pinnoitteessa on parempaa lightbridgen omaan verrattuna??

Sellainen käsitys on myös, että lightbridge olisi helppo koota ja purkaa, samoin sen saatavuus olisi helppoa näin suomesta. Mitenköhän on noiden laita? Toimittaako tuo saksalainen sitten tänne suomeen asti??

Täytyy kyl tarkkaan harkita minkä ostaa, on tässä onneksi kesään asti aikaa harkita
Eikös Lightbridgessä ole ihan tavallinen 91% heijastava pinta. Hilux heijastaa 96-97%, ja tällainen peili siis vastaa valonkeräyskyvyltään hieman isompaa tavallisella pinnoitteella olevaa peiliä. Jos annat sähköpostiosoitteesi, niin laitan sinulle saksalaisyrittäjän kanssa käymäni sähköposteilun. En halua sitä tänne keskustelualueelle laittaa, koska myyjä on viestinsä kirjoittanut alunperin yksityishenkilölle.

Ja lopuksi, en siis itse päätynyt tähän saksalaisputkeen, mutta olisin sen kuitenkin ennen Lightbridgeä valinnut.
Tomi

Iiro Sairanen

Sanompa, vaan suoraan, että ne taivaat eivät ehkä (siis todennäköisest)i aukene niin nopeasti kuin voisi luulla. Omalla kohdalla suurehkolla putkella katseleminen on ottanut nyt noin kahdeksan vuotta ja voin sanoa että unohda kaikki valokuvat, unoha piirrokset. Unohda kaikki mitä olet kuviotelllut näkeväsi ja piirrä/kuvaa ne mitä näet. Ero 4", 12" tai 16" välillä on yllättävän pieni, näkeminen on taito, jonka voi oppia. Se ei katso instrumentin kokoa.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Pekka Moisio

Juu ymmärrän täysin mitä tarkoitat. Olen erittäin tyytyväinen jo tämän nykyisen 10" näkymiin ja toisaalta voisin sen pitää itselläni hamaan tulevaisuuteen asti. Putki on juuri sellainen kuin olen odottanutkin ja itseasiassa vähän enemmänkin. Helppo kuljettaa ja Dobson- jalustan ansiosta myös kohteiden löytäminen on oma haasteensa.

Miksi sitten hankkisin isomman putken? Siksi kun voin. Olen 15 vuotta haaveillut omasta kaukoputkesta ja nyt yhtäkkiä vaan satuin katsomaan hintoja ja totesin, että eipä ne nyt niin kalliita olekkaan. Ennen olin kuvitellut putkin maksavan "hinnat alkaen 3000€" ja ajatellut että ostan sellaisen kun olen iso ja rikas  :D
Nyt tämä sanotaanko isohko putki mitä olen etsiskellyt tulee eteen, koska siihen on varaa ja tuolle nykyiselle putkelle on jo ostaja. Eli uudempaan kun vaihdan, niin tälläkertaa vaihdan isompaan ja toivottavasti parempaan. Katsotaan mihin suuntaan menen sitten seuraavalla keralla.

Never

Iirolla on hyvät pointit. Kannattaa myös muistaa kun Suomessa asutaan niin nämä muut ongelmat. Kuinka paljon kannattaa harrastukseen käyttää rahaa ja aikaa kun havaitsemaan kunnolla pääsee katselemaan ~10 kertaa vuodessa. On revontulia, korkeaa kosteusprosenttia, muuten vaan huonoa säätä jne. Itsekin usein ajattelen uuden putken ostamista (korkeintaan uutta 20-senttistä tai pienempää), mutta ottaen kaikki hommat huomioon niin kyllä se melkoiselta rahan tuhlaukselta tuntuu :(

Itselläni on se että mökille on matkaa 250km eikä sinne oikein pyörällä putken kanssa pääse. Takapihalle pääsee ja muualle ~20km sisällä mutta kun tarvitsee sitä pimeämpää paikkaa että jotain uutta voisi edes nähdä. Muutenkin, havainnoinnista tuli jo vuosia sitten sellaista pakollista, työltä tuntuvaa puurtamista ja itse havainnoista nauttiminen on jäänyt lähes kokonaan pois. Nyt teen havaintoja lähinnä vaan kun on pakko. Ja kyllähän se syö miestä kun tietää että siinä piirroksessa on varmasti 3 tähteä jotka ovat väärässä paikassa! ;D

/Jake

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Moisio - 01.04.2007, 12:55:49
Miksi sitten hankkisin isomman putken?

Selvennän vielä sen verran, että suosittelen aiemmasta kommentistani huolimatta mahdollisimman suurta putkea. Havainnointi pääsee aivan uusiin sfääreihin ja tuhansien eksoottisten kohteiden havaitseminen onnistuu. Hämmästeli itse vain alkuaikoina sitä aikaa, joka meni putken kanssa sinuiksi tulemiseksi.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Pekka Moisio

Juu kyllä iso putki viehättäisi. Vaikka tällä 10" menen vielä ainakin puoli vuotta tai enemmän.

Saatan kyllä kallistua tekeen itse koko putken. Peilejä saisi Hilux pinnotteella Orionilta, heiltä saisi kolmea eri laatua (siitä en tiedä vaikuttaako 1/4 -> 1/8 P-V arvo kuinka paljon?) ja käytettävissä olisi kaksikin eri konepajaa ja materiaalit löytyisi. Intoakin olisi. Täytyy ottaa selvää enemmän tästä vaihtoehdosta ennenkuin alkaa tekeen päätöksiä.

Jos joku on joskus Dobson peiliputken tehnyt niin voisi muutamat mietteet tänne laittaa.


@kiistoni


allar

Kyllä se Pekka kannattaa ehdottomasti itse tehdä!  ;) Itse tekemällä saa varmasti yhtä hyvän tai paremman putken kuin valmiina ostettuna (jos jaksaa nähdä vaivaa). Mielestäni vain itse tekemällä saa sellaisen unelmaputken mistä on unelmoinutkin. Ja jos käytettävissä on vielä työpajat, materiaalit ja into, niin miksi et ole jo aloittanut?!

Itse olen tehnyt pienen 80mm dobsonin, 15cm dobsonin, pari 30cm dobsonia ja nyt olen muotoilemassa 500mm peiliä uutta dobsoniani varten. Lisää juttua löytyy kotisivuiltani. Suosittelen lämpimästi itse toteuttamista!

Ei muuta kuin anna palaa!  ;D
Allar Saviauk