Mistä ISO Dobson peiliputki??

Aloittaja Pekka Moisio, 28.03.2007, 15:33:16

« edellinen - seuraava »

Pekka Moisio

Juu hienoa työtä olet tehnyt putkiesi kanssa!

Itse en aio peiliä tehdä, vaan tilata jotkut laatupeilit valmiina jostain... kun vaan tietäisi että mistä. Tuo runko ja muut asiat ovat nyt melkein jo mietittynä valmiiksi ja niissä ei pitäisi olla ongelmia, mutta mistä ihmeestä saan laatupeilit?

Onko mahdollista saada mistään peilejä jonka strehl olisi 0.95 tai isompi ja heijastuvuus ~95%(esim Hilux) sen normaalin 85-87% sijaan?? Jos joku tämän tietää, niin kerro ihmeessä.

Kun tämän saan ratkaistua, niin alan tekemään ensimmäistä omaa telescopea :)

Vielä lisäyksenä

Tietääkö kukaan minkälaatuisia nämä peilit ovat? strehl- arvo jne..
http://dietermartini.de/optik.htm

veka

Lainaus käyttäjältä: Pekka Moisio - 01.04.2007, 20:08:27
Juu kyllä iso putki viehättäisi. Vaikka tällä 10" menen vielä ainakin puoli vuotta tai enemmän.

Saatan kyllä kallistua tekeen itse koko putken. Peilejä saisi Hilux pinnotteella Orionilta, heiltä saisi kolmea eri laatua (siitä en tiedä vaikuttaako 1/4 -> 1/8 P-V arvo kuinka paljon?) ja käytettävissä olisi kaksikin eri konepajaa ja materiaalit löytyisi. Intoakin olisi. Täytyy ottaa selvää enemmän tästä vaihtoehdosta ennenkuin alkaa tekeen päätöksiä.

Jos joku on joskus Dobson peiliputken tehnyt niin voisi muutamat mietteet tänne laittaa.



Oletko muuten huomannut,että Ursan harrastustorilla on ollut pitkään myytävänä 50cm:n f/5 peili hintaan 1500€ ? (myyjä Jani Virtanen)

Veijo Kallio

Tomi

Lainaus käyttäjältä: veka - 02.04.2007, 21:33:36
Oletko muuten huomannut,että Ursan harrastustorilla on ollut pitkään myytävänä 50cm:n f/5 peili hintaan 1500€ ? (myyjä Jani Virtanen)
Veijo Kallio

Olisiko niin, että kyseistä peiliä hiotaan tässä:
http://www.teknofokus.fi/Atm/ATMgalleria02/ATMg02.htm
Tomi

Timo Kantola

Jos on, niin kyseessä on huippu peili!
Timo Kantola

Pekka Moisio

Lainaus käyttäjältä: Tomi - 31.03.2007, 20:14:56
Eikös Lightbridgessä ole ihan tavallinen 91% heijastava pinta. Hilux heijastaa 96-97%, ja tällainen peili siis vastaa valonkeräyskyvyltään hieman isompaa tavallisella pinnoitteella olevaa peiliä. Jos annat sähköpostiosoitteesi, niin laitan sinulle saksalaisyrittäjän kanssa käymäni sähköposteilun. En halua sitä tänne keskustelualueelle laittaa, koska myyjä on viestinsä kirjoittanut alunperin yksityishenkilölle.

Ja lopuksi, en siis itse päätynyt tähän saksalaisputkeen, mutta olisin sen kuitenkin ennen Lightbridgeä valinnut.

Laita ihmeessä mulle sähköpostiin tuo käymäsi keskustelu! Laitoin yksityisviestiin Sähköpostini eli katso sieltä.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Pekka Moisio - 02.04.2007, 17:07:28
Itse en aio peiliä tehdä, vaan tilata jotkut laatupeilit valmiina jostain... kun vaan tietäisi että mistä. Tuo runko ja muut asiat ovat nyt melkein jo mietittynä valmiiksi ja niissä ei pitäisi olla ongelmia, mutta mistä ihmeestä saan laatupeilit?
Onko mahdollista saada mistään peilejä jonka strehl olisi 0.95 tai isompi ja heijastuvuus ~95%(esim Hilux) sen normaalin 85-87% sijaan?? Jos joku tämän tietää, niin kerro ihmeessä.

Kahlasin vanhoja viestiketjuja ja huomasin tämän kysymyksen, joka taisi jäädä aikoinaan vastaamatta. (Vastailen nyt siihen ylläpidon yli 200 pv automaattivaroituksesta huolimatta.) Saksasta löytyi näet Telescope-Servicen hyllystä suoraan varastotavarana minulle sopiva 12" laatupeili (Orion Optics 300/1500 mm, Suprax, Strehl 99,3 / PV 0,095 (1/10) wave):
http://www.telescope-service.com/ATM/optics.html
Listan suurimmat ovat nyt kokoa 406/1780 mm ja 457/2030 mm, mutta noista ei ole mittaustietoja tyrkyllä samaan tapaan kuin 12" ja pienemmistä. Lista saatavista peileistä päivittynee nopeasti tilanteiden muuttuessa (=poistivat ostamani peilin tiedot jo saman päivän aikana) eli kannattanee seurata tuota sivua, jos on peilitarvetta. Toimitus Suomeen UPS:lla lisähintaan 25 ekua. Ei paha...
- Timo Inkinen

Pekka Moisio

Nuo isommat ovat Oldham Optical:in valmistamia. Itse Oldham tekee kahden 1/4PV ja 1/10PV laatutason peilejä. Tuosta paremmasta on ainoastaan hyviä kuulumisia, mitä olen ihmisten kokemuksia lukenut.

Joku heppu olisi 16" Oldhamin peilillä katsonut kuuta 2000x suurennoksella ilman että kuva olisi pehmentynyt. Vaatii jo seeingiltäkin jotain jos on totta.

Oldhamin peilit kannattaa ostaa suoraan häneltä ja hän tekee peilejä 30" asti. Myös Cassegrain ja muita malleja. http://www.oldham-optical.co.uk/