APO 160 projekti

Aloittaja Tane, 23.05.2012, 18:17:06

« edellinen - seuraava »

Ransu

En usko tuon aluputken taipuilevan, linssiryhmä on kuitenkin suht kevyt kun kokonaispaino nyt jää 11kg paikkeille.
Teet(ät) tuolle linssille kunnollisen kiinnityskehyksen push/pull kollimoinnilla kolmen tukipisteen avulla, takapään fokuserin kiinnitys myös kunnolliseksi niin veikkaan että putki hoitaa tehtävänsä mallikkaasti.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Tane

 Linssi on vain 3,9 kiloa kun Astreyan 152 millinen neljästä lasista tehty olisi ollut yli viisikiloinen.Tuollaista kehystä olen tosiaan miettinyt ja pitää tutkia miten sen virittää kun nykyisessä putkessa ei ole paljon tilaa.Putken sisähalkaisia 176 milliä ja linssin ulkomitta 172.Eipä montaa kymppiä maksa vaikka joutuisi tekemään vähän isommankin putken.Tuon kokoluokan linssille ei yleensä kyllä näytä tehdyn yli 190 ulkomittaista.On niitäkin joissa linssiosan jälkeen putki kapenee,mutta uskon yhtenäisen ja samanvahvuisen olevan varmin ja paras näin harrastelijan tekemäksi.
Celestron C14,

Kaizu

Uskon myös että 2 mm:n alumiinista tehty putki toimii kunhan sen saa päistä tuettua pyöreäksi, joko objektiivin ja fokuserin kiinnitysosilla tai sitten erillisillä tukirenkailla. Kiinnitys jalustaan pitää suunnitella kunnolla, sieltä putlki mieluusti joustaa.

Kaizu
Kai Forssen

Tane

 Kaizun ehdottamaa tukirengasta sain kokeiltua heti kun oli 8 milliä paksuja ja 29 milliä leveitä alumiinipantoja.Ei vain ihan mahdu alumiiniputkeen ilman hiomista ja laitoinkin takaisin teräsputkeen. Panta tukee ja ehkä koetan alumiiniputkellekin...Mutta ensimmäinen teräslevystä pyöristetty putki taitaa olla varmin ratkaisu.
Celestron C14,

Tane

 Alumiinista tehtynä putki on neljä kiloa kevyempi ja saan ensi viikolla sopivan tukipannan ja jos se auttaa niin hyvä.Katson nyt tämän kun on aloitettu...
Celestron C14,

Tane

#20
 Olen kuullut useammasta lasista koottujen linssien tarkasta keskittämisestään toisiinsa nähden.Kun olen joutunut ottamaan ja laittamaan tuota objektiivia paikalleen eri putkiratkaisua hakiessa niin tuli aiheelliseksi jo puhdistaa välillä se etenkin kun näyttäisi löytyneen viimein alumiiniputkesta sopiva sija.Puhdasta tuli mutta lasien väliin sisälle pääsi kosteutta ja muodosti kohta miltei läpinäkymättömän harson.Tuota on sattunut ennenkin jotain polttovälinlyhentäjää puhdistettaessa ja sumu häviää yleensä parissa tunnissa.Nyt ei käynyt niin,vaan vielä vuorokauden päästä oli sama;ei näy kunnolla läpi.Olen joskus purkanut kaksilasisen akromaatin solustaan ja nyt oli tehtävä sama tälle.Jokaista lasiosaa pitää kiini kolme pientä ruuvia,avasin ne kahdesta lasista ja ylimmän lasin jätin paikalleen.Sumu oli sen ja toisen lasin välissä.Solun seinämillä oli vielä hiukan nestettä.Kuivasin ja laitoin lasit paikalleen.Helposti ne menivät,onneksi.Tiiviimmin tuntuu olevan se päällimmäinen jota ei tarvinnut siis poistaa.Kun katsoo putken läpi nyt ei mitään eroa entiseen ole tapahtunut.Linssi näyttää asettuneen hyvin kohdilleen.Mitä kyllä pahasti epäilin mutta ei se vaarallisempaa ollut.Silti puhdistuksessa on käytettävä erityistä huolellisuutta.Ja normaalikäytössä hyvä jos kerran kymmenessä vuodessa...
Celestron C14,

Tane

#21
 Vastavalosuoja, välissään mustaa pahvia liukuu sopivan määrän. Alumiinista tehtynä näyttää asiallisemmalta kuin pelkkä pahvi. Kohta melkein kuin Ludeksen ja Back`n putket, vain hinnasta puuttuu ykkönen edestä...No, maksaahan niiden Focuserkin melkein tonnin.
Celestron C14,

mistral

Olisikohan mahdollista vaan lakata tuo nätti alumiinipinta, vaikka 2-komponenttilakalla?  :smiley:

Tane

 Niin, ajattelin alunperin tietenkin maalata vaikka sinisellä mutta nyttemmin alkaisi tuntua alumiinipinta sinällään hyvältäkin. Olen nähnyt joskus tosiaan samanlaisen ehkä lakatun harrastelijan tekemänä.
Celestron C14,

Tane

#24
 Tuossa putkessa on tarkennuslaitteena ollut onneton Teleskop Servicen kaksi tuumainen focuser joka on minulla kiertänyt useammasta putkesta toiseen muutaman vuoden ja jonka hienosäätö luistaa pelkän kulmapeilin painosta. Tarkentaminen kameroille on ollut tuskaa. Purin sen useaan otteeseen, näytti alkavan toimia mutta kun laittoi paikalleen niin ihan sama vaiva. Aloin etsiä parempaa.
Olen saanut käsityksen että ainakin 120mm objektiivin halkaisijaiset refractorit vaativat kolmen tuuman focuserin, että tuleva valo hyödyntyy.
Kunnon kolmetuumainen maksaa yleensä jo nelisen sataa. Siihen saa lisätä vielä adapterin joka kiinnittää laitteen putkeen, niin että 360 asteen kierto syntyy. Löysin Teleskop Serviceltä heidän hiukan käytetyn TS 3" focuserin, antoivat sen alle kahdensadan ja sopiva adapteri satasella. Ne ruuvailin putkeen ja tarkentaminen on nyt sellaista kun kuuluukin. Tuon pitäisi toimia ainakin neljän kilon kuormalla. Edellisessä oli annattu maksimiksi kaksi ja puoli mutta ei edes Atikin kameraa ilman suodinkiekkoja kestänyt.
Tässä uudessakaan ei ole hammastankoa mutta ei tuo näytä vähästä luistavan.
Celestron C14,

TuRe

Tuosta TS:n 2" focuserista. Minulla se kiristyy kuusiokoloruuvista vaikka lukkoon asti, mutta aiheutti aluksi ihmetystä lipsumisellaan ja focuksen menetyksellä Orion ED 102 linssiputkessa. Nähtävästi sain siihen sopivan tiukkuuden, koska nyt kantaa  ainakin järkkärin ja kentän tasaajan, yht. n 1 kg painon, eikä enää lipsu säädettäessä focusta.
Tuomo Repo

Tane

 Minulla taitaa olla tämä halvin malli, alle sataviisikymppiä.
Celestron C14,

Tane

 Mutta saa siitä käyttökelpoisen mahdolliseen SCT-putkeen jos sattuu joskus sellainen vielä olemaan. SCT-kierteinen adapteri on valmiina jostakin jäänteenä ja jätän tarkentimesta kymmenesosa säätimen pois, sitä kun ei välttämättä parimetriselle polttovälille tarvita. Nimemomaanhan tuo mikrosäätö tuossa luistaa, muuten se pelaa kuten pitääkin. Aina uutena havaintopäivänä kun aloittaa niin pitää ensin pyöräyttää tuota karkeampaa säätöpyörää, muuten ei kymmenesosasäätö lähde mukaan. Ja sama jos laittaa vähän painavamman okulaarin tai hetken tauon jälkeen alkaa hakea tarkennusta. Onhan jotkut laittaneet tällaisenkin kuntoon. Minä en, ja muutenkin kaipasin jykevämpää  laitetta.  Mutta nyt ei luista ja 1/11 säätö lähtee aina toimimaan ja pitää myös. Jos tämä vielä alkaa kränäämään, niin lopullisesti siirryn hammasvälitteisiin systeemeihin (nytkin APM: n kallis focuseri kyllä kävi mielessä).
Celestron C14,