The Bubble Nebula eli Kuplasumu

Aloittaja PetriKe, 12.08.2006, 17:04:12

« edellinen - seuraava »

Veijo T

 Erittain tarkka kuva tuolta kuplan sisältä, tuosta voi kuvitella että tuo pilari siellä kuplan oikeassa reunassa heitää varjon kuplan alaosaan, sitä pilaria en löytänyt mistään noin tarkkana.
Heitääköhan tuo kuplan sininen yläosa sinne taustalle sinetävää valoa, ainakin niin voisi tuosta kuvitella, myös se itse kupla näytäisi varjostavan taas kello 8 ja 6 suuntaa siellä kuplan ulkopuolella.
Joka tapauksessa tuosta saa tavallinenkin katselia paljon irti mielessään, kun katselee pitempää yksityiskohtia.

Veijo T




J-P

Hei ja kiitoksia kannustavista kommenteista!

Olen itsekkin tutkiskellut kuplan rakenteita aina raakadatasta alkaen.
Aika vähän on netissäkään kuvia sisäisistä rakenteista.
Aina kun saa kuvattua jotain, jota ei aiemmin ole huomannut, herää epäilys artefakteista ja muista häiriöistä.

Löysin Hubblen ottaman kuvan Kuplan yläkulmasta, Hubblen kuvakenttä on hyvin kapea,
ja tein siitä animaation skaalaamalla molemmat kuvat samaan kokoon.
Tämä osoitti ainakin allekirjoittaneelle, että oikeita muodostelmia on tullut kuvattua.
Aika hauskaa, jos animaatioon nimien tilalle laittaisi laitteistojen hinnat...

J-P

Kaizu

Melko hieno.
Kaikki ylisanat oli jo käytetty, ei jäänyt muuta.

Kaizu
Kai Forssen


DarkSide

Lainaus käyttäjältä: J-P - 04.10.2009, 20:07:31
Löysin Hubblen ottaman kuvan Kuplan yläkulmasta, Hubblen kuvakenttä on hyvin kapea,
ja tein siitä animaation skaalaamalla molemmat kuvat samaan kokoon.
Tämä osoitti ainakin allekirjoittaneelle, että oikeita muodostelmia on tullut kuvattua.
Olen samaa mieltä animaation katselleena..  :shocked:  Ilmakehää vain vähän välissä sotkien kuvaa, harmi.. Muuten
näytti samanlaiselta  :rolleyes:

Lainaus käyttäjältä: J-P - 04.10.2009, 20:07:31
Aika hauskaa, jos animaatioon nimien tilalle laittaisi laitteistojen hinnat...
Älä vaan kerro NASAn rahoituksesta päättäville tahoille, muuten Hubble putoaa jostain kumman syystä ilmakehään.. :cry:

t.Jyrki  :wink:

Jussi Koponen

JP:n kuvien yhteyteen pitäisi liitää galluppi missä voisi täpätä vaihtoehdoista Upea, Mahtava, tai Käsittämättömän hieno. Palaute on yksipuolista ylistystä.

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: J-P - 04.10.2009, 11:09:17
Olen aika tyytyväinen lopputulokseen, sillä kohde ei ole niitä helpoimpia tasapainoittaa HST-palettiin.

Tämä on kuitenkin silkkaa onnistumisen riemukulkuetta silläkin saralla, HST-palettisi näyttää entistä Hubblemmalta.  Tyrmäävä kuva!

jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

J-P

kiitos vaan kovasti kannustavista kommenteista!
Ei kuvia tarvitse ylistää, aina löytyy parannettavaa, paljonkin.

Tässä linkki ensimmäiseen ikinä ottamaani kuvaan syvän taivaan kohteesta, M51:
http://bp2.blogger.com/_9HcYqbvUc4s/R4Sl_R0HtrI/AAAAAAAAAPM/almJHGFrVm8/s1600-h/00-M51-310305.jpg
Kuvattu niinkin äskettäin, kuin 2005.
Canon 300D 12x30s Alt/Az mode, Ei seurannan ohjausta, ei kalibrointikuvia.
Tiedän sen tyydytyksen ja ilon määrän, kun jotain tunnistettavaa saa talletettua.
Olin tosi onnellinen tuosta kuvasta ja olen edelleenkin.

Olen joskus tänne ryhmäänkin kirjoittanut, että jokainen kuva
taivaan kohteista on pienoinen ihme, sen verran haasteellista puuhaa tämä on.
Kaikki kuvat tässäkin keskusteluryhmässä ovat arvokkaita, ainutlaatuisia ja harvinaisia dokumenttejä ympäristöstämme.

J-P



Timpe

Ei taida olla kovin otollinen kohde modaamattoman kamerarungon kennolle, mutta tässä nyt kuitenkin Canon EOS 7D:n näkymä tuolle alueelle 300/1500mm Newtonin läpi kuvattuna. 18 x 1min 30s = 27min pakkashuuruisen (RJM 4) lähiötaivaan alta. Kuvankäsittelynongelmista tulikin jo juttua DeepSkyStacker-ketjussa, mutta tässä nyt alfa-versiot ihmeteltäväksi ennen monitorin kalibrointia (Spyder 3 Express tuli perjantaina). Laajempi kuva on koko kennon kuva-ala (=joku toinenkin sumu tunkee kuvaan oikeassa alanurkassa) ja kapeampi versio on croppi sumun läheltä.
- Timo Inkinen

DarkSide

Moi..

Timpe.. Tuosta on hyvä jatkaa. Kohde vaatii valoitusta hirmuisesti ja itse kuvasin 2,5 tuntia, eikä sumua tarttunut
paljoakaan kennolle. Vaikea kohde  :evil: Täytynee lisätä valoitusta 2-4 tuntia, jotta olisi tarpeeksi käsiteltävää ja
palaankin kohteeseen jonain päivänä..

t.Jyrki  :wink:

-Jarz-

Kuvasta näkyy juurikin se kuplasumun oleellisin osa ja muu jää piiloon. Tuosta syntyy aika kiva mystinen tunnelma kuvaan, mikä ainakin minua miellyttää.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

Marko.J

Ei sitten ollenkaan huono lopputulos! Oman kokemukseni mukaan vaativa kohde, jota täytyy valottaa tunteja. Jos ottaa vielä huomioon käyttämäsi valotusajan, tulos on loistava. minäkin pidän kuvan tunnelmasta ja värimaailmasta.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

GaryP

Timpe,

Millä ISO-arvolla kuvasit tuon? Sain itsekin 7D:n juuri, ja kova testaaminen on päällä, missä sen rajat kulkevat.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Timpe

Oho, ja kiitos kommenteista!  :cheesy: Ajattelin, ettei tämä kirvoita juurikaan mielipiteitä J-P:n kuvien jälkeen, mutta näemmä olin väärässä...
Tuo on kuvattu 7D:n ISO1600:lla, jota pidän käytännön maksimina omalle, valosaasteiselle lähiötaivaalleni lumiseen aikaan. Jos lisään ISO-herkkyyttä, nousee samalla myös pohjataivaan värikohina liikaa esiin, koska yötaivas ei tosiaankaan ole tumma näillä kulmilla. Mielestäni on parempi kuvata hiukan pienemmällä ISO-herkkyydellä ja valottaa sitten tarvittava määrä pidempään, kuten tässäkin on tehty (2 minuutin alivalotukset). Näin lumiseen aikaan kotipihani maksimivalotusaika taitaa olla jossakin 2...3 minuutin tienoilla, minkä jälkeen taustataivas alkaa olemaan sellaista höttöä, ettei sen seasta löydä mitään kelvollista kuvan himmeistä yksityiskohdista. (Syksyllä saatoin valottaa vielä jonnekin 4...5 minuutin välille ilman että taustataivaasta tuli ongelmaa kohinan suhteen.) Laitan liitteeksi vielä yksittäiskuvasta PhotoShopista kaapatun "Kupla-kohdan" ja sen histogramminäkymän tällaisella kahden minuutin valotuksella... eipä juuri tee mieli valottaa tämän pidempään tai nostaa herkkyyttä ylemmäs  :undecided:

Ai niin, kuvatessa on käytetty vakiona Baaderin Moon&SkyGlow / Neodymium filsua (PDF), joka blokkaa edes osan valosaasteesta.
- Timo Inkinen

J-P

Hieno, lähes mystinen, kuva.

Sehän näissä kuvissa, ja astrokuvauksessa yleensä, on hienoa, että samoista kohteista saa loputtomasti eri näkökulmia ja tulkintoja.
Timpen kuva on ihan käsittämättömän hieno, kun suhteuttaa tuohon valotusaikaan. 27min. on todella vähän, nykyinen kameratekniikka on kyllä hienoa.

ISO arvo kannattaa pitää alimmalla mahdollisella tasolla, jos kameran kennon pystyy saturoimaan, niin arvo on oikea. Vahvistamalla singaalia ei mitään uutta informaatiota synny! Pienellä ISO arvolla valotettua kuvaa "venyttäessä" tallennettu info saadaan kyllä esiin ja vähemmällä vahvistinkohinalla.

J-P