Täytyy nostaa bittihattuani ("humps") Mikalle, koska ennen tuota en ollut ottanut Orionin_vyö-pyramadit_sarjassa -hypoteesia vakavasti. (Osin juuri noiden hmm ancient wisdom höyrypäiden takia).
Tässä keväällä pidin Arktosin vuosikokouksessa esitelmän pyramidien suuntauksesta ja tähtitieteellisestä ajanmäärityksestä. Dr. Kate Spence osoitti v. 2000 (Nature) mm. että pyramidien suuntaukset pohjoisena pitämäänsä tähtisuoraan (Kochab-Mizar) olivat varsin ellei peräti hyvin tarkkoja, suoralla kaikki menee +-3 kaariminuutin sisään "oikein". Tarkimmin Kheopsin(Khufrun) pyramidi joka 1-2 kaariminuutin tarkkuudella suunnattu kohdalleen.
Itse olen keväällä 2009 tehnyt useita tähtimittauksia linkkitornin kylkeä käyttäen (useita rautaputkia) ja totesin että jopa +-15 kaarisekunnin tarkkuus on mahdollinen, ainakin jos tekee toistomittauksia. (Mittasin kellon avulla, 3m56 sek aiemmin kohdalle seur. päivänä jne.) Usealla mittauksella ja toistamalla pystyisin paljain silmin ja kellolla havaitsemaan jos mannerliikunta liikauttaisi suomineidon suuntausta 10".
Varsinaista kovaa testiä eli luotilankaa ja 2:n tai 3:n tähden suuntausta en ole tehnyt. Suuri vaikeus on pimeys, lankaa pitäisi valaista (egyptissä nuotiolla tms). Tähden välähtely seeingin kanssa tekee hätäisiä (nyt se peittyi eiku peittyikö..) päätöksiä. Tornikokeissani tuli joskus käsittämättömiä 8 kaariminuutin heittoja, joita en pysty selittämään.
Mielenkiintoista, mutta entäs jos otetaan tuo kello pois, niin millaiseen tarkkuuteen päästään? Egyptiläisillä ei ollut moderneja kelloja.
Noin yleisesti ottaen, jos nyt toistettaisiin tuollainen tähtien paikkojen määrittäminen "egyptiläisittäin", niin työkaluina annettaisiin käteen vain puukko, saha, kirves ja rulla köyttä.
Mitään muuta ei saa käyttää ja kaikki muu tarvittava on valmistettava itse. Moderneja laskukoneita (edes taskulaskinta) ei saa käyttää. Sellaista matematiikkaakaan ei saa käyttää, joka ei ollut egyptiläisten tiedossa. Matematiikkakin on nääs työkalu.
Kaupasta ostettua mittanauhaa ei saisi käyttää, vaan tehtävään ryhtyvän pitäisi tehdä itse oma metrimitta (tai jokin vastaava) aivan kuten egyptiläisetkin tekivät. Myöskään sitä itse tehtyä mittaa ei saisi verifioida kaupasta ostetulla mitalla. Nykyiset mittanauhathan ovat koneellisesti tehtyjä ja kalibroituja. Sellaisia ei Egyptin aikana tietenkään ollut, ja siksi on syytä olettaa, että itse mittalaitteissakin oli siksi jo virhettä sisäänrakennettuna.
Jos nyt sitten huolellisten mittausten jälkeen, kuin ihmeen kaupalla, tähtien suhteelliset sijainnit saadaan kohdalleen paperille, niin seuraava askel on skaalata paperilla olevat pisteet (=tähdet) itse luontoon kilometrin mittaiselle matkalle. Karttaa ei saa käyttää eikä mitään teollisia apuvälineitä (gps jne).
Onneksi Suomessa on tarpeeksi peltoja (ja talvella jäätyneet järvet), jossa tuollaista skaalausta voisi kokeilla. Maasto ei saisi olla kuitenkaan tasainen, koska erämaa-alue, jolle pyramidit aikoinaan rakennettiin ei ollut aivan tasainen sekään.
Olut tarjous edelleen voimassa ;)
Cheers,
-M