Kaukoputki pääsi tipahtamaan

Aloittaja Kontju, 25.10.2011, 22:38:55

« edellinen - seuraava »

Meade-mad

Minulla tuo kumiosa alkoi luistaa kun olin kääntänyt tarkennuksen toiseen äärilaitaan ja sitten vielä hiukkasen yli... Tämän jälkeen nuppi luisti akselilla jo sen verran että sen voima ei riittänyt enää kiertämään akselia oikeaankaan suuntaan. Koska akseli oli äärilaidassa ja kireällä, sen pyörittelyyn ei sormivoimat riittäneet. Varovainen kääntö pihdeillä oikeaan suuntaan osoitti että itse tarkennus toimi sittenkin!

Nuppi sinänsä oli helppo kiristää akselille uudelleen, kun usko palasi että tarkennus toimii.

jk

ps. tuolta basaarista saa satasella 125mm vastaavan putken, jos osoittautuu että korjaus ei heti onnistu. Jos korjaus onnistuu myöhemmin, voi pikkuputken laittaa uudelleen kiertoon sitten kun korjaus on tehty.
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Lithos

Olen katsellut mitä infoja olen tuosta mekanismista löytänyt ja kuten on jo sanottukin todennäköisesti tappi on tiukalla / jumissa ja kumiosa vain luistaa siinä päällä joten vähän pihtiä tai jotain kauniiseen käteen ja testailemaan onko miten vääntynyt tai jumittunut.

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 26.10.2011, 16:29:28
ps. tuolta basaarista saa satasella 125mm vastaavan putken, jos osoittautuu että korjaus ei heti onnistu. Jos korjaus onnistuu myöhemmin, voi pikkuputken laittaa uudelleen kiertoon sitten kun korjaus on tehty.

Ei saa enää :P
Mika Suoperä
Visuaalipuoli: Orion skyquest XT-8 dobson
Kuvaus: Celestron 80ED-R, Sky-Watcher Explorer 150PDS, QHY 163M ja muutama modattu dslr
Jalustat: Celestron AVX, Skywatcher AZ-EQ5

Kontju

Katson illalla, josko se kiertyisi. Ja selvitän muut korjausvaihtoehdot jos ei tuo auta.

Meade-mad

Putken kiinnityksen jalustan lohenpyrstökiskoon voi varmistaa vaikka irtohihnalla.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: Kontju - 26.10.2011, 17:12:56
Jos ei sekään auta, on basaarilla romua myynnissä. Minusta jo ajatuksenakin omituinen, että kiloja painava äärimmäisen särkyvä möykky on kolmihaaran päässä kahdella pienellä ruuvilla kiinni. Että vaikka saisi kuntoon, niin ottakoon toinen sen riskin pudottaa se uudestaan?

Siinä on monta senttiä metallista kouraa, ja lohenpyrstö kuormineen kannatellaan varsinaisesti tällä "profiililla".  Ruuvit toimii vain säädettävänä kiilana, että kuorman saa helposti paikalleen/irti.  Pienempi ruuveista on varmistus, joka yksinäänkin estää kuormaa putoamasta.  Veikkaan että sulla ei lohenpyrstö ollut oikeassa asennossa (koko pituudelta "mahallaan" jalustaa vasten), kun haveri sattui.
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Kontju

Lainaus käyttäjältä: ketarax - 26.10.2011, 18:04:19
Siinä on monta senttiä metallista kouraa, ja lohenpyrstö kuormineen kannatellaan varsinaisesti tällä "profiililla".  Ruuvit toimii vain säädettävänä kiilana, että kuorman saa helposti paikalleen/irti.  Pienempi ruuveista on varmistus, joka yksinäänkin estää kuormaa putoamasta.  Veikkaan että sulla ei lohenpyrstö ollut oikeassa asennossa (koko pituudelta "mahallaan" jalustaa vasten), kun haveri sattui.

Näin on pimeässä söhlätessä saattanut käydä. Mutta jos putki ei tule kuntoon, niin pistän kiertoon.

prototype

Ei kannata masentua. Laitteet tykkää kun niitä korjataan. Ihminen senki on rakentanu, joten jos optiikka on kunnossa niin ei peli ole vielä menetetty.

jussi_k_kojootti

Minä olen masennuksen sijaan lukevinani orastavaa huumoria .. :)  Mitään häpeällistä tuossa ei kuitenkaan ole, valitettava tapaturma vain.  Kaikille niitä sattuu.  Omalta listalta pelkästään tältä syksyltä löytyy zoom-okulaarin tiputus (epäonnisen liikeradan takia pikemminkin heitto) parvekkeen betonilattialle, ja etäohjattu goto-slew niin että järkkäri törmäsi kolmijalkaan liian ylös ripustettuun ohjauskapulaan (onnekkaasti kuitenkin niin että ensimmäinen kontaktikohta oli yksi nuolinäppäimistä, joten goto pysähtyi ~heti eikä vasta moottorien hajottua).  Skylinerin etsinputki on kolahtanut ovenkarmiin tms. ja tippunut pään korkeudelta (minun omistuksessani) jo kolmesti (hyvin tuntuu kestävän ...).

Edit: zoom-okulaarikaan ei ollut kolhusta moksiskaan
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Meade-mad

Jos hommaat kaljaa koko rahalla, seuraavalla artikkelilla saattaa olla käyttöä:

http://www.teknofokus.fi/Foto/Optplo/ppohjalns1.htm

jk

Timpe

Täällä olisi muuten kuva tuollaisen MCT/SCT-putken peilitarkennuksesta (ei samaa mallia, mutta näyttää tarkennusperiaatteen sinulle). Vasemmalla on tarkennusnuppi ja oikealla pääpeili, jota liikutetaan. Tuosta mekaniikasta on voinut jokin osa irrota tai jäädä sopivasti jumiin tärähdyksessä, jotta tarkennus ei enää toimi.

Noissa kiinalaisissa MCT-putkissa on sitten todella hidas tarkennus eli toimiessaankin sitä nuppia saa pyörittää kymmeniä kierroksia, jos haluaa tarkentaa edes lähipuihin. Kollimointiruuveja en lähtisi itse avaamaan, sillä pienikin liike siellä tekee enempi haittaa kuin hyötyä jollei tiedä mitä tekee. Toisaalta jos tuosta tarkennusmekaniikasta on jokin vialla, siitä ei selviä purkamatta putkesta pääpeiliä irti, mikä aiheuttaa samalla sen kollimointitarpeen. Harmillinen juttu kaiken kaikkiaan :undecided:
- Timo Inkinen

Kontju

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 26.10.2011, 21:04:35
Jos hommaat kaljaa koko rahalla, seuraavalla artikkelilla saattaa olla käyttöä:

http://www.teknofokus.fi/Foto/Optplo/ppohjalns1.htm

jk

Ok - Mitä valokuvien postaukseen tulee, niin umpipönttöhän se on ilman ulkoista vauriota. Tietysti sitten jos olisi auki, niin ehkä. Tuo viimeisin viesti kertoo minulle, että turha mennä itse repimään kuoria auki.

Arzka

Jos laittaisit tänne kuvia putkestasi niin ehkä vika selviäisikin kun päästään tarkastelemaan putkea kuvin. Ei pidä vaipua epätoivoon pitää olla kärsivällinen ja tahto korjata vika.

Kontju

Tässä kuvia. Keskimmäinen otettu viistosta.

Kontju

Lithos

Se tuli mieleen että jos siinä EQ5 jalustassa on kiinnitys tuollaiselle lohenpyrstökiskolle jossa ruuvit kiristetään sivulta, niin mikäs tuo lohenpyrstöön pultattu lisäpala tuossa putkessa on, eikö tuo metalliprofiili joka on itse putkessa kiinni pitäisi olla sitten ainoa kappale millä se kiinnittyy jalustaan?

Voitko ottaa vielä kuvan jalustasta siitä palasta johon tuo putki tulee kiinni?
Mika Suoperä
Visuaalipuoli: Orion skyquest XT-8 dobson
Kuvaus: Celestron 80ED-R, Sky-Watcher Explorer 150PDS, QHY 163M ja muutama modattu dslr
Jalustat: Celestron AVX, Skywatcher AZ-EQ5