Kaukoputki pääsi tipahtamaan

Aloittaja Kontju, 25.10.2011, 22:38:55

« edellinen - seuraava »

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Kontju - 26.10.2011, 10:06:11
Ei ainakaan sormivoimat tuntuneet riittävän. Mutta kokeilen illalla.

Onko tilanne siis että kumitatti pyörii tyhjää, mutta sait sen irti jolloin akseli paljastui ja se ei enää pyöri sormivoimin?

pappa

Lainaus käyttäjältä: Kontju - 26.10.2011, 10:29:08
Juu ja hyvin alkoi mun tähtiharrastus - siis loppui...

Kaikkea ei kannata ottaa kirjaimellisesti, kyllä sen saa korjattua. Nyt vaan suunnitellaan miten. Tälläinen vaan vahvistaa sinua tuleviin koitoksiin ja keittää kunnon harrastajan joka on valmis tulevaisuuden suurtekoihin.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: Kontju - 26.10.2011, 10:13:24
Luulisi että nykyaikana olisi mahdollista laittaa sellaisia pikasalpoja jotka pitävät pomminvarmasti, vaikka koko hökötystä vähän vahingossa töniikin väärästä kohtaa. Tuolla pilkkopimeässä yössä nääs.

Kyllä ne pitääkin, mutta puhutaan siitä ja kaukoputken käytöstä/käsittelystä sitten kun putkesi on saatu kuntoon.  Se kun ei kuulosta tällä hetkellä lainkaan toivottomalta tehtävältä.  Missä asut?  Minä voin tulla katsomaan tilannetta Oulun alueella.  Voit myös viedä putken näytille paikkakuntasi (alueesi) seuraavaan tähtiyhdistyksen kokoukseen.  Todennäköisesti jollakin siellä on samantyyppinen putki, joten hän pystyy vertaamaan laitteessi toimintaa (vikoja) omiin kokemuksiinsa, ja saattaapa osata näyttää oikeat ruuvitkin avattavaksi.

Älä missään nimessä ala porailemaan sokkona foorumineuvojen perusteella.  Eri juttu jos työkalut ja tekniikat on tuttuja, ja olet jo saanut selville mikä ruuvi mitäkin tekee.

jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Meade-mad

Lainaus käyttäjältä: Kontju - 26.10.2011, 10:29:08
Juu ja hyvin alkoi mun tähtiharrastus - siis loppui...

Harva luopuu pyöräilystäkään yhden kaatumisen seurauksena. Jalustahan paketista on kuitenkin edelleen käyttökelpoinen. Sille voi asentaa uuden putken.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

pappa

Lainaus käyttäjältä: ketarax - 26.10.2011, 10:43:24

Älä missään nimessä ala porailemaan sokkona foorumineuvojen perusteella.  Eri juttu jos työkalut ja tekniikat on tuttuja, ja olet jo saanut selville mikä ruuvi mitäkin tekee.



Nyt puhuttiin ihan vaan kiinnityslaitteiden porailemisesta, ei putken poraamisesta vaan itse modatuista kiinnitys mekanismeista. Kaikkea ei kannata ostaa kaupasta, kyllä sinne rahat saa uppoamaan.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: pappa - 26.10.2011, 10:46:29
Nyt puhuttiin ihan vaan kiinnityslaitteiden porailemisesta, ei putken poraamisesta vaan itse modatuista kiinnitys mekanismeista. Kaikkea ei kannata ostaa kaupasta, kyllä sinne rahat saa uppoamaan.

Ja  ensimmäisen käyttötunnin aikana poraan tarttuessa *voi* rikkoa 99% ehjän vehkeen käyttökelvottomaksi.  Vähän eri juttu jos on edes jotain kokemusta näistä härveleistä.
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Kontju

#36
Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 26.10.2011, 10:45:04
Jalustahan paketista on kuitenkin edelleen käyttökelpoinen. Sille voi asentaa uuden putken.
jk

Katotaan nyt vielä jos tulis kuntoon kohtuuvaivalla. Jupiterin kuineen sentään ehdin näkemään. En ole Oulun seudulta.

P.S. Niin ja mitä tuohon pyörällä ajo-opettelu-metaforaan tulee, niin häviävän pieni osa pyörällä kaatujista joutuu taluttamaan ajopelinsä korjaajalle saman tien. En edes itse onnistunut aikoinani särkemään sitä Tunturi-mopoa, vaikka kytkimen käyttö kangertelikin alussa.

pappa

Lainaus käyttäjältä: ketarax - 26.10.2011, 10:51:30
Ja  ensimmäisen käyttötunnin aikana poraan tarttuessa *voi* rikkoa 99% ehjän vehkeen käyttökelvottomaksi.  Vähän eri juttu jos on edes jotain kokemusta näistä härveleistä.


Pitää vissiin vääntää rautalangasta, nyt puhutaan itse tehdystä klampista joka kiinnitetään putkeen, se on totta, että pitää tietää mitä tekee. Yritän nyt vaan valaa uskoa kaveriin joka on liekeissä vahingon jälkeen ja epätoivoinen. Tämähän on harrastufoorumi?
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: pappa - 26.10.2011, 11:02:13
Pitää vissiin vääntää rautalangasta, nyt puhutaan itse tehdystä klampista joka kiinnitetään putkeen, se on totta, että pitää tietää mitä tekee.

Oletko saanut tästä sen vaikutelman että Kontju tietää mitä tekee?  Ei millään pahalla Kontju -- olen itse noviisi kolmannen vuoden putkenomistaja, ja vapisen vieläkin kuin haavanlehti suunnitellessani eq-jalustani rasvojen vaihtoa.

Kyllä minä ymmärrän mitä Pappa ajat takaa, ja idea on hyvä, ainakin sitten kun varsinainen vika on selvitetty.  Tällä hetkellä nähdäkseni  arvaillaan.  Entä jos fokuserin kisko (tai mitä siellä onkaan) ei ole hypännyt paikaltaan, vaan on poikki?   Kiva pikku porakokeilu sitten siinä tapissa.
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

pappa

Mikä ihmeen fokuserin kisko, Kontjulla on Skymax jossa tarkennetaan pääpeiliä liikuttamalla...Eikä edelleenkään putkeen porata mitään, porataan ihan muita kappaleita joita rakennetaan avuksi vastaavan tilanteen torjumiseksi tulevaisuudessa.

En halua, äijäillä yhtään vaikka olenkin toiminut näiden ja muiden koneiden kanssa vuosikymmenet...Ihan vaan varovaisia neuvoja ja tottakai pitää ensin tietää mikä on rikki ja sitten vasta aletaan muut toimenpiteet.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Kontju

Rauhaa palstalaisille. Palstalla on hankala ilmaista asioita vailla väärinkäsityksen mahdollisuutta. Eri asia kun keskustelijat näkisivät laitteen ja voisivat tutkia sitä fyysisesti.

jussi_k_kojootti

Jep.  Ja onni tässä onnettomuudessa on kuitenkin se, että optiikka ilmeisesti on ehjänä ja putki siten korjattavissa, ehkä helpostikin.  
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Kontju

Lainaus käyttäjältä: ketarax - 26.10.2011, 11:48:08
Ja onni tässä onnettomuudessa on kuitenkin se, että optiikka ilmeisesti on ehjänä ja putki siten korjattavissa, ehkä helpostikin.  

Se olikin se helpotuksen huokaus, kun kurkistin laitteen sisään molemmista päistä.

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Kontju - 26.10.2011, 11:46:52
Rauhaa palstalaisille. Palstalla on hankala ilmaista asioita vailla väärinkäsityksen mahdollisuutta. Eri asia kun keskustelijat näkisivät laitteen ja voisivat tutkia sitä fyysisesti.
Näkemisjuttua voisi auttaa valokuvat. Saatko vahingoittuneesta kohdasta otettua kuvia ja laitettua foorumille näkyviin? Voisivat neuvot paremmin kohdistua itse asiaan.

カイズ
Kai Forssen

einari

Kylläpäs haveri onkin ehtinyt kerätä jo pitkän viestiketjun.

Ensinnä olisi nyt hyvä kuulla, kuten moni on jo ehdottanutkin, että saako sitä tarkkenusmekanismiä ilman kumiosaa käännettyä jotenkin (ja ilman liiallista voimankäyttöä).
___
Tapio