Meade LXD75 Lidlistä

Aloittaja Mallu, 25.12.2006, 15:51:07

« edellinen - seuraava »

Joke

Ohessa oma Saturnus-kuvani 25.4.-07 LXD75:lla Bresserin PC-okulaarilla. 10 kpl avi-frameja, pinottu Registax:lla.


Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

Jore

Hmm ihan hyvä tulos pc okulaarille. Mutta kuvasta on huomattavissa joko huonoa seeingiä tai sitten samaa ongelmaa kuin minulla on eli isommalla suurennoksella saturnukseen tulee tuollaista utu harsoa ympärille. Näkykö tämä myös visuaalisesti? Vai onko se vain tuossa kuvassa? Itselläni asia korjaantui kollimoinnilla...
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

Joke

Jees. Minkäänlaista suurennosta en käyttänyt; pelkkä pc-oku normaalin okulaarin tilalle. Visuaalisesti eri okulaarien läpi katsoessa tuota harsomaisuutta ei näkynyt. Jos syitä kuvan epäselvyyteen haetaan niin löytyyhän niitä: Kuu 'muutaman vaaksan' päässä, manuaalinen seuranta (kääntelin putkea käsin, kun en viitsinyt tehdä napasuuntausta :-X) ja ehkä kaikkein oleellisimpana pitäisin tarkennuksen saamista täysin kohdilleen. Kun tarkennuksen säätönuppia yrittää pyörittää manuaalisesti optimaaliseen asentoon ja samaan aikaan seuraa kannettavan näytöltä, että miltäpä näyttää ja siirrät välillä putkea kohteen perään niin siinäpä sitä onkin puuhastelua ;D... Ehkäpä seuraavalla kerralla pistän seurantamoottorit töihin, että ei tarvisisi niin paljon touhottaa.

Aloittelijahan tässä vielä on kuvaushommissa, mutta hauskaa lisätoimintaa se on havainnoinnin ohella. Putken syyksi en pistäisi mitään epäkohtia ottamisitani kuvista, kyllä ne ovat ihan käyttäjä- ja lisävarustelähtöisiä.
Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

Jore

Kyllä kyllä. tuo fokuksen löytäminen voi toki olla se yksi ongelma...? Tiedä sitten?
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

Jore

Laitan nyt järkkäillä eilen napatun raakakuvan näytille. Voisi pinoa näitä kuvia enempi jos registaks pyöisi tässä koneessa kunnolla, mutta jumittaa niin paljon, ettei siitä oikein mitään tule joten muokkaamattomia kuvia...Nyt kun kollimointi on saatu kuntoon niin jo alkoi saturnuskin näkyä paremmin, eikä synny kuviin enään niin suurta "halo " ilmiötä, jota tässä ketjussa edellisissä viesteissä olen moittinut.
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

Joke

Mielestäni aivan mainio kuva. Jahka saat Registaxin tmv pelittämään koneellasi ja vastaavia otoksia pinottua niin lopputulos ei voi olla muuta kuin todella hyvä.
Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

Jore

Näin on pakko toivoa, pitää ottaa raw kuvia ensi kerralla. Ja koittaa pinota niitä. Jossain vaiheessa jos cassinijakoa kuvista alkaisi saamaan näkyviin niin olisin #¤%&#! tyytyväinen. Mutta pakko myöntää, et kyll tuon hintaiseksi paketiksi (kiitos lildlin) niin laite on todella hyvä ja toimiva ! Ovatko muut mahtaneet olla tyytyväisiä ostokseen? Pistin tilaukseen kameraan vielä lankalaukaisimen. Sillä pääsee sitten käyttää bulb toimintoa syvään taivaaseen. Odotan mielen kiinolla miten pitkät valoituset jalusta mahdollistaa?
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

m.r.

Minä olen tyytyväinen putkeen, vaikka en harrastakkaan valokuvausta. Autostar toiminto ja stellarium ohjelma tietokoneessa ovat siirtäneet harrastuksen uudelle vuosisadalle kertaheitolla. Minun tapauksessa ne ovat tukeneet tähtitaivaan opettelua ja tuntemista. Putkella on ollut helppo näyttää lapsille ja vaimolle parhaat kohteet.
Lisäksi pari uutta okulaaria ja ursan kirjaa ovat auttaneet havainnointia. Messierin kohteista tuli nähtyä M1,M13,M31,M32,M33,M36,M37,M38,M42,M43,M44,M45,M51,M57,M63,M64,M65,M66,M81,M82,M97,M101,M104,M108,M110. Monet näistä kohteista on sen verran vaikuttavia, että niitä olen katsellut monina iltoina useaan otteeseen jotain uutta niistä havannoiden. Odotan seuraavalta syksyltä paljon.
Aikaisemmalla putkella tuli katseltua pelkästään Planeettoja, Kuuta, Andromedan galaksia ja Orionin sumua.
Mika Rytkönen
Meade Lxd75 10" newton ,  Sky watcher EQ-5  6" newton,
Meade etx-70at

Juha R

#83
Nyt tuli hommattua tuo T2 sovitekkin putkeen tuossa viikonloppuna, pikaisesti kokeilin. Onkos teillä tuossa kuvauksessa käytössä muita kuin tuo T2 sovite. Katselin vk:sta kuvatasosovitetta,mihin sitä tuota nyt sitte tarvitaan,vai tarvitaanko lainkaan  ??? On tämä kaukoputken läpi kuvaaminen hiukan hakusassa.

Xiph

Tämmöinen pieni ongelma autostarin näytön kanssa:

Katseltavasta kohteesta on mukava oppia uusia tietoja. Kun näytössä alkaa rullaamaan informaatioteksti, jossa kerrotaan mm. etäisyyksiä ja kokoluokkia, niin teksti menee kovin epäselväksi. Alkaako lcd jähmettymään jo noin +5 asteen lämpötilassa? Huoneenlämmössä teksti on selkeää. Olen kokeillut säätää näytön kirkkautta (minimissä) ja kontrastia, mutta ei oikein apua. Onko tälle ongelmalle mitään tehtävissä? Jämähtääkö näyttö talvipakkasilla kokonaan?

Joke

Vastaavaa tahmeaa/epäselvää kuvaruutu-scrollaamista on esiintynyt myös omassa Autostarissa.

Lämpötila ja ilmankosteus ovat varmaan hyvinkin vaikuttavia tekijöitä näytön toimintaan. Scrollaava tekstikään ei ehkä ole kyseiseen
sovellukseen paras mahdollinen ratkaisu. Henkilökohtaisesti etsin informaatiota mielenkiintoni herättävistä kohteista muualta.
Toisinaan käytän tähtiohjelmaa: mietin ja koostan illan havaintosession etukäteen, kytken Autostarin suoraan läppäriin ja käyn kohteet läpi.

Kovallakaan pakkasella (-25C) Autostarin näyttö ei ole 'sipannut'.
Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

Jore

Joke. Mistäs olet repinyt itsellesi tuon piuhan millä kytket läppärisi autostar kapulaan???  Itse en ole piuhaa saanut vieläkään yrityksistä huolimatta. vinkit tervetulleita...


Itselläni ei ole kapulan näytössä oikein mitän ongelmaa ollu..?
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

Joke

Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

Jore

Voi perskele. Hitto kun ei tajua mitään noista kaavoista. Menikö materiaaleihin paljon rahaa? Voisin kohta palkkaa jonkun tekemään tuollaisen minulle  ;) Olen meinaan liki puolivuotta odotellut et sais tollaisen piuhan mutta mistään suunnasta ei niitä näytä tulevan.
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

Joke

Voisin hiukan haarukoida matskukuluja ja ottaa ja tekaista muutaman ylimääräisen piuhan.

Jore, mikäli itsetehty kaapeli sinua kiinnostaa, pistä mailia tulemaan niin laitetaan homma jalalle.
Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso