100 miljardia - elinkelpoisia planeettoja saattaa olla yhtä paljon kuin tähtiä

Helmikuun alussa Harvard-Smithsonianin astrofysiikan keskus julkaisi tuloksen, jonka mukaan 6 prosentilla punaisista kääpiötähdistä on maapallon kokoluokan planeetta elämänvyöhykkeellään. Koska jopa noin 75 prosenttia galaksimme tähdistä on punaisia kääpiöitä, näiden tähtien arvellaan olevan yleisimpiä planeettojen emotähtiä. Tulokset perustuivat Kepler-avaruusteleskoopin havaintoihin.

Myöhemmin tutkijat huomasivat tutkimuksessaan virheen ja laskivat, että 6 prosentin sijaan todellinen luku onkin 15 prosenttia.

Helmikuun alussa julkaistiin myös uusi käsitys elämänvyöhykkeen sijainnista. Kasvihuonekaasujen vaikutuksen paremmin huomioivan tietokonemallin mukaan elämänvyöhyke sijaitsee luultua kauempana emotähdestään.

Tällä viikolla Ravi Kopparapu Penn State Universitystä julkaisi uuteen malliin perustuvat tulokset - jokaista kahta kääpiötähteä kohden on yksi maapallon kokoinen planeetta tällaisen tähden elämänvyöhykkeellä. Potentiaalisten planeettojen määrä tuntui räjähtäneen.

Nyt Tim Morton ja Jonathan Swift Caltechista ovat julkaisseet tutkimuksen, jossa tyrmätään myös tämä luku. Kaksikon mukaan pienten planeettojen lukumäärä on aliarvioitu alkuperäisessä tutkimuksessa, koska Kepler-teleskooppi ei ole vielä riittävän herkkä havaitsemaan näitä suuremmilta kiertoradoilta.

Maapallon kokoisia elämänvyöhykkeen planeettoja pitäisi olla suunnilleen yksi jokaista kääpiötähteä kohti. Elinkelpoisia planeettoja voi Linnunradassa olla noin 100 miljardia.

Tutkijat kuitenkin painottavat, että kyseessä on edelleen vain arvio. "Kukaan ei silti oleta, että vastaus voisi muuttua hirveästi - todellinen luku on lähes varmasti 30-300 prosentin välillä ja erittäin luultavasti 70-130 prosentin välillä", toteaa Darin Ragozzine Floridan yliopistosta.

Aiheesta lisää Universe Today (englanniksi)