Ennuste - LIGOlla voidaan havaita jopa tuhat mustien aukkojen törmäystä vuodessa

Uuden tutkimuksen mukaan LIGO-observatoriolla pystytään havaitsemaan gravitaatioaaltojen avulla jopa tuhat mustien aukkojen yhdistymistä vuodessa.

Tämän mahdollistaa nykyistä parempi mittaustarkkuus, joka arvioidaan saavutettavan ensi vuosikymmenen alussa. Samalla LIGO pääsee lopulliseen tarkkuuteensa.

Toistaiseksi gravitaatioaaltohavainnoilla on löydetty vasta kaksi kohdetta. Ensimmäinen havainto tehtiin viime vuoden syyskuussa ja julkaistiin tämän vuoden alussa. Toinen havainto julkistettiin kesäkuussa.

Tutkimus aiheesta julkaistiin 22. kesäkuuta Nature-lehdessä.

Simulaatiotutkimus keskittyi arvioimaan painovoima-aaltoja aiheuttavien kosmisten kolareiden tapahtumistiheyttä. LIGOn havaintoja varten niiden täytyy olla tarpeeksi voimakkaita ja tapahtua tarpeeksi lähellä meitä.

Verrattuna mustien aukkojen aiheuttamiin isompiin kosmisiin värähdyksiin, tutkimusryhmä arvioi neutronitähtien törmäyksiä näkyvän paljon harvemmin. Ennusteen mukaan sellaisia havaittaisiin tuhat kertaa harvemmin kuin mustien aukkojen törmäyksiä eli suunnilleen kerran vuodessa.

LIGO-observatorion tarkkuutta parannetaan pienin askelin eikä se pysty tekemään jatkuvia havaintoja pitkillä aikaväleillä. Näillä näkymin LIGO saavuttaa täyden havaintotarkkuutensa vuonna 2020, mutta jo sitä ennen voidaan päästä 100 törmäyshavaintoon vuodessa. (Gravitaatioaalloista lisää seuraavassa Tähdet ja avaruus -lehdessä no 5/2016)