Varmavuo-Häikiö ja Jännes kutsuttiin Ursan kunniajäseniksi - kultainen okulaari kolmelle

Viime lauantaina järjestetyissä Ursan 101-vuotisjuhlassa yhdistys kutsui kaksi uutta kunniajäsentä. Kolme ansioitunutta tähtiharrastajaa palkittiin Kultainen okulaari -kunniamerkeillä.

Tähtitieteellinen yhdistys Ursa ry on kutsunut kunniajäsenikseen Tytti Varmavuo-Häikiön ja Antti Jänneksen. Kunniajäsenyys on harvinainen tunnustus, sillä niitä on jaettu Ursan 101 vuoden aikana vasta yhteensä 15, joista ensimmäinen oli jo vuonna 1924.

Tytti Varmavuo-Häikiö ollut kahdesti Ursan puheenjohtaja ja toiminut erittäin aktiivisesti yhdistyksen hyväksi aina 80-luvulta nykypäivään asti. Lisäksi hän oli yksi keskeisiä henkilöitä pitkälti ursalaisten aloitteesta syntyneen Tiedekeskus Heurekan pystyttämisessä.

Antti Jännes on ollut mukana Ursan toiminnassa seitsemällä vuosikymmenellä. Jännes on toiminut paitsi puheenjohtajana myös lukuisissa muissa pesteissä muun muassa Ursan hallituksen piirissä.

Jännes oli eräs keskeisimmistä henkilöistä, kun Ursan toimintaa alettiin kehittää 1970-luvulla, esimerkkeinä oman lehden julkaiseminen ja oman kirjankustannustoiminnan aloittaminen. 1980-luvulla hän käynnisti Ursan planetaariotoiminnan.

Kultainen okulaari on merkittävästi yhdistyksen harrastustoimintaa edistäneelle henkilölle myönnettävä tunnustus. Ansiomerkki on myönnetty tätä ennen seitsemän kertaa vuodesta 2003 lähtien. Kultaiset okulaarit ojennettiin Emma Bruusille, Eero Koivulalle ja Tuukka Perhoniemelle.

Emma Bruus esitti Taivaanvahdin alkuperäisen idean, ja on ollut pitkään keskeisesti hankkeessa mukana. Häntä on erityisesti kiittäminen havaintopalvelun viime vuosien kehitystyöstä, kuten ruotsin ja englannin kielten tuomisesta mukaan sekä järjestelmän ylläpidosta.

Eero Koivula on antanut ratkaisevan suuren työpanoksen Ursan havaintokeskus Tähtikallion kehittämiseen. Tähtikallio sijaitsee Orimattilassa ja siellä on muun muassa pohjoismaiden suurin harrastajakaukoputki.

Tuukka Perhoniemi on omasta harrastuksestaan tuonut Ursan toimintaan uusia tähtitaivaan katseluun liittyviä palveluja, kuten tähtiretkiä ja luontopolkuja. Lisäksi hän on vetänyt hukkavaloon eli valosaasteeseen liittyviä kampanjoita.