Nyt voit ilmiantaa parhaat tähtitaivaan katselupaikat

Tänään käynnistyy Tuhannen tähden paikka -kampanja, jossa etsitään parhaita tähtitaivaan katselupaikkoja. Kaikkia suomalaisia kannustetaan lisäämään kartalle omat yötaivastärppinsä.

Suurin osa suomalaisista elää alueilla, josta kotigalaksiamme ei ole mahdollista havaita paljain silmin. Erityisesti suuremmissa kaupungissa asuville saattaa olla epäselvää, minne he voivat mennä nähdäkseen kirkkaan tähtitaivaan.

Vastatakseen tähän ongelmaan Ursa on aloittanut kokoamaan karttaa paikoista, joissa tähtitaivasta voi ihailla komeimmillaan. Taivaanvahti-palvelussa sijaitseva kartta tähtää siihen, että pimeät taivaat olisivat jokaisen löydettävissä.

"Jotta voi nähdä tuhat tähteä yhdeltä paikalta, täytyy sijainnin olla hyvin pimeä ja sivussa hukkavalosta", kertoo kampanjan vetäjä Tuukka Perhoniemi. "Toisaalta jo kaupungin laitamiltakin tähdet näkyvät älyttömän paljon paremmin kuin suoraan katuvalojen alta."

Myös professori Esko Valtaoja Turun yliopistosta muistuttaa alkuperäisen tähtitaivaan kokemisen tärkeydestä. "Tähtitaivaan näkeminen antaa meille perspektiiviä itseemme ja meitä ympäröivään maailmaan. Se muistuttaa meitä niin pienuudestamme kuin suuruudestamme."

Tuhannen tähden paikka -kampanja käynnistyy perjantaina 24.8. järjestettävässä Tuhannen tähden ilta -tapahtumassa, joka järjestetään Helsingin yliopiston Tiedekulman Stagella kello 18 alkaen.

Tilaisuudessa Esko Valtaoja, tähtitieteilijä Emilia Järvelä ja tietokirjailija ja tiedetoimittaja Jari Mäkinen vastaavat yleisön kysymyksiin tähtitaivaasta ja avaruudesta.

Tuhannen tähden paikka -kampanjan kotisivut