Nasa karsii rasistiset lempinimet taivaan kohteilta

Monilla yötaivaan kohteilla on koodinimien lisäksi kuvaavammat ja helpommin muistettavat lempinimet. Nasan mukaan eräät historian aikana syntyneet nimet ovat loukkaavia ja haitallisia.

"Kun tiedeyhteisö on pyrkinyt tunnistamaan ja torjumaan systemaattista syrjintää sekä epätasa-arvoisuutta kaikkialla, on tullut selväksi, että tietyt kosmiset lempinimet eivät ole ainoastaan epähienotunteisia, vaan ne voivat olla aktiivisesti vahingollisia", Nasan lehdistötiedotteessa todetaan.

Avaruusjärjestön tarkoituksena on tarkastella kosmisten kohteiden epävirallisia nimityksiä laajemminkin. Nyt alkuun lähtöpassit sai kaksi lempinimeä.

Nasa ei enää kutsu planetaarista sumua NGC 2392 Eskimosumuksi. Myöskään galaksipariin NGC 4567 ja NGC 4568 ei enää viitata nimellä Siamilaiset kaksoset.

"Eskimo nähdään yleisesti rasistisen historian omaavana kolonialistisena erminä, joka on langetettu arktisten alueiden alkuperäiskansoille", tiedotteessa kerrotaan.

Siamilaiset kaksoset on puolestaan vanha ilmaisu, jolla viitataan toisissaan kiinni oleviin kaksosiin. Ilmaisu tulee 1800-luvulla Siamissa eli nykyisessä Thaimaassa syntyneistä kuuluisista kaksosista Chang ja Eng Bunkerista.