Yllättävä havainto - galaksin jokainen sumupilvi erottuu omanlaisenaan

ALMA-radioteleskooppi on osoittautunut odottamattoman tarkaksi kaukaisen galaksin kaasupilvien tunnistuksessa. Tähtiä synnyttävät sumut erottuvat yksilöllisinä 11 miljoonan valovuoden etäisyydeltä, vaikka sumujen koko on vain noin 30 valovuotta.

"ALMA pystyi paljastamaan meille pilvien hienorakenteen erotustarkkuudellaan ja herkkyydellään", kuvailee Roy Ando Tokion yliopistosta. "Yllätyksekseni kaasupilvillä vaikuttaa olevan vahva kemiallinen eroavuus siitä huolimatta, että ne muistuttavat toisiaan kooltaan ja massoiltaan."

Tutkijat pystyivät erottamaan spektrimittauksista 19 eri molekyylin jäljet. Niihin kuuluvat esimerkiksi formaldehydi, vetysyanidi, propyyni, metanoli ja etikkahappo. Ando kuvailee havaintoja molekyylimetsän tutkimiseksi.

Aiemmin vastaavia tarkkoja havaintoja on pystytty tekemään Linnunradasta. Nyt päästiin ensimmäistä kertaa kurkistamaan kotigalaksimme ulkopuolelle näin hyvällä erottelutarkkuudella.

Kohteena oli voimakkaasti tähtiä synnyttävä galaksi NGC 253. Se sijaitsee meistä 11 miljoonan valovuoden päässä Kuvanveistäjän tähdistössä. Sumujen monimuotoisuudesta kertovat havainnot antavat arvokasta tietoa tutkijoille, jotka pyrkivät ymmärtämään vauvabuumia elävän galaksin olosuhteita.

Aiheesta lisää ALMA (englanniksi)