Yksinäiseltä ruskealta kääpiöltä löytyi mahdollisesti revontulia - aurinkotuuli ei niitä voi aiheuttaa

Tähtitieteilijät ovat löytäneet avaruudessa vaeltavan ruskean kääpiön, jonka kaasukehässä esiintyy revontulilta vaikuttavaa hehkua. Kumppanitähti aurinkotuulineen kuitenkin puuttuu.

James Webb -teleskooppi on todennäköisesti havainnut revontulia ruskealta kääpiöltä W1935. Ruskeat kääpiöt ovat planeettoja massiivisempia, mutta varsinaisia tähtiä kevyempiä taivaankappaleita.

Meille tutut revontulet syntyvät, kun aurinkotuulen tuomat varautuneet hiukkaset osuvat planeetan, kuten Maan ilmakehän happiatomeihin ja typpimolekyyleihin.

Melkoinen yllätys on, että revontulet löytyivät yksinään avaruudessa kulkevalta taivaankappaleelta. Ruskealla kääpiöllä ei siis ole toista tähteä kumppaninaan, joten sen lähellä ei voi myöskään olla aurinkotuulta.

Nyt tutkitussa ruskeassa kääpiössä revontulet näyttävät johtuvan metaanin hehkumisesta.

"Odotimme näkevämme metaania, koska metaania on kaikkialla näissä ruskeissa kääpiöissä", kertoo Jackie Faherty American Museum of Natural Historystä.

Yleensä ruskeiden kääpiöiden metaani kuitenkin imee näkyvää valoa. Nyt valon imeytymisen sijaan tutkijat havaitsivat päinvastaisen ilmiön: metaani hehkui.

Tutkijat arvelevat, että aurinkotuulen sijaan revontulet voisivat syntyä metaanin vuorovaikuttaessa tähtienvälisen plasman kanssa. On myös mahdollista, että ruskeaa kääpiötä kiertäisi kuu, joka olisi vastuussa revontulista.

Aiheesta lisää James Webb -avaruusteleskooppi (englanniksi)