Yhdistyvien galaksien voimakas infrapunalähde yllätti sijainnillaan

Toisiinsa törmäävistä galakseista oli yli vuosikymmen sitten havaittu voimakasta infrapunasäteilyä. Webb-teleskoopin kuvat ovat yllättäen täsmentäneet säteilyn paikan galaksien ulkoalueille.

Vuonna 2010 Spitzer-teleskooppi paljasti, että yhdistymässä olevasta galaksiparista IIZw096 lähti voimakasta infrapunasäteilyä. Tutkijat kykenivät mittaamaan esimerkiksi sen kirkkautta, mutta tarkempaa aluetta ei kyetty selvittämään teleskoopin resoluution rajojen tullessa vastaan.

Hubble-teleskoopinkaan havainnoista näkyvän valon ja ultraviolettisäteilyn alueella ei ollut apua.

"Me tiesimme tämän kohteen olevan syvällä piilossa kosmisen pölyn takana, joten emme voineet käyttää näitä aallonpituuksia sen löytämiseen", sanoo Hanae Inami Hiroshiman yliopistosta.

Keski-infrapunassa havaitseva Webb-teleskooppi kuitenkin pystyy näkemään pölyn taakse, ja nyt se on paljastanut Spitzerin havaitseman säteilylähteen sijainnin. Vastoin odotuksia kohde paikantui galaksiyhdistymän laitamille.

"On kiehtovaa, että tämä kompakti lähde kaukana galaktisista keskuksista dominoi järjestelmän infrapunaluminositeettia", sanoo Thomas Bohn Hiroshiman yliopistosta.

Vielä ei ole tiedossa, mikä toimii säteilyn moottorina. Inamin mukaan se voisi olla runsaasti uusia tähtiä poikiva tähtiryöpyn alue tai massiivinen musta aukko. "Tulemme käyttämään Webbin ottamaa infrapunaspektriä tämän tutkimiseen", hän sanoo.

Aiheesta lisää Hiroshima University (englanniksi)