Webb-teleskooppi kuvasi nuoren tähden näyttävät suihkut

Meistä noin 1 000 valovuoden päässä Perseuksen tähdistön suunnalla kaasupilvet hehkuvat komeasti kapeana tankona. Tutkijoiden mukaan ilmiön synnyttävä tähti saattaa olla kaksoistähti.

Webbin kuvaama muodostelma luetaan Herbig-Haro-kohteisiin. Ne ovat nuoria tähtiä, joiden tuuli tai ainesuihkut törmäävät ympäröivään kaasuun saaden sen säteilemään voimakkaasti. Herbig-Haroja on tunnistettu yli tuhat, mutta niitä arvioidaan olevan galaksissamme yli satakertainen määrä.

Tämä kohdetyypin edustaja on nimeltään HH211. Otoksen kerrotaan olevan 5–10 kertaa tarkempi kuin mikään HH211:sta aiemmin otettu kuva.

Kun tutkijatiimi mittasi suihkun kapeiden sisäosien nopeutta, he totesivat niiden etenevän noin 80–100 kilometriä sekunnissa. Törmäysnopeus edellä kulkevaan kaasuun on kuitenkin huomattavasti hitaampi, joten energia ei riitä hajottamaan molekyylejä atomeiksi ja ioneiksi.

Sisäsuihkujen muodon perusteella fyysikot epäilevät, että lähde ei ole välttämättä yksittäinen tähti, vaan kaksoistähti. Se on kuvassa näkymättömissä tiheän ainepilven sisällä.

Aiheesta lisää Max Planck -instituutti (englanniksi)