Voimakkaat tuulet hiljensivät mustien aukkojen kasvun

Supermassiivisten mustien aukkojen tuottamat tuulet olivat erittäin yleisiä varhaisessa universumissa. Tuulet olivat myös poikkeuksellisen voimakkaita.

Galaksien keskustoissa sijaitsevat supermassiiviset mustat aukot tuottivat poikkeuksellisen voimakkaita tuulia maailmankaikkeuden ensimmäisen miljardin vuoden aikana. Sen jälkeen mustien aukkojen puhurit hiljentyivät ja harvinaistuivat.

Tutkijat tulivat tähän tulokseen analysoituaan 30 kvasaaria Euroopan eteläisen observatorion ESOn VLT-teleskoopilla.

Kvasaarit ovat erittäin kirkkaita galaksien ytimiä, joiden aktiivisuus johtuu niiden keskellä olevasta supermassiivisesta mustasta aukosta.

"Ensimmäistä kertaa mittasimme kuinka suurella osalla nuoren kaikkeuden kvasaareista on mustien aukkojen tuulia", kertoo Manuela Bischetti italialaisesta tähtitieteen ja astrofysiikan tutkimuslaitoksesta INAFista.

"Toisin kuin mitä havaitsemme meitä lähempänä olevasta universumista, huomasimme että mustien aukkojen tuulet ovat erittäin yleisiä nuoressa maailmankaikkeudessa."

Tuulten nopeudet saattoivat nousta jopa 17 prosenttiin valonnopeudesta. Tuulet olivatkin nuoressa universumissa jopa 20 kertaa voimakkaammat kuin esimerkiksi 4 miljardin vuoden ikäisessä universumissa.

Bischettin mukaan tulos selittää sen, miksi supermassiivisten mustien aukkojen kasvu hidastui alun huippuajoista. Tuulet käytännössä työnsivät materiaa pois galaksien ytimien alueelta. Näin ne vähensivät aukkoihin putoavan materian määrää.