Vastasyntyneet tähdet loistavat hajoavan galaksin laidalla

Hubble-avaruusteleskooppi on ottanut tuoreita kuvia galaksista, jonka toista reunaa naapurigalaksi repii hajalle. Murjotussa osassa sikiää runsaasti uusia tähtiä.

Noin kolmenkymmenen miljoonan valovuoden päässä meistä sijaitsee epäsäännöllinen galaksi NGC 4485. Se on hajoamassa suuremman naapurigalaksin painovoimavaikutuksen takia.

Galaksissa on vielä nähtävissä vähäisiä merkkejä sen alkuperäisestä spiraalirakenteesta kuvan vasemmalla laidalla. Oikea puoli on jo muuttunut tunnistamattomaksi.

Muuntunut alue kuuluu 25 000 valovuoden pituiseen siltaan, joka yhdistää galakseja. Paakkuisessa sillassa on laajoja kaasun täyttämiä taskuja sekä uusien, sinisten tähtien syntyalueita. Nämä massiiviset tähdet kuluttavat nopeasti polttoaineensa ja räjähtävät supernovina.

Galaksikaksikko on jo tehnyt lähimmän ohituksensa ja on matkalla toisistaan poispäin. Myös suurempi galaksi, eli kuvan oikean alalaidan ulkopuolelle jäävä NGC 4490, joutui murjotuksi ohituksessa.

Painovoima pitää huolen siitä, että molemmat galaksit jatkavat yhä toistensa käsittelyä, kunnes ne ovat täysin erinäköisiä kuin nyt.

Aiheesta lisää Hubble Space Telescope (englanniksi)