Uusi kartoitus esittelee galaksinaapurustomme himmeitä rakenteita

Galakseja ympäröiviä harvatähtisiä alueita esitellään harvemmin kuvissa, mutta nyt uusi galaksikartoitus keskittyy pelkästään niihin. Tutkimuksen kuvat otettiin suhteellisen pienellä, vain 70 senttimetrin peilillä varustetulla kaukoputkella.

"Olemme yllättyneitä siitä, miten tehokas näinkin maltillisen kokoinen kaukoputki voi olla", sanoo tutkimusta johtanut R. Michael Rich UCLAsta.

"Kosmisen valtameren tässäkin lahdelmassa on monia mielenkiintoisia kaloja napattavaksi ja tuottamaan ihmisiän edestä tutkimusta isoilla teleskoopeilla."

HERON eli Haloes and Environments of Nearby Galaxies -tutkimuksessa kuvattiin 119 galaksia kymmenien miljoonien valovuosien säteellä. Tavoitteena oli mitata, miten kauas galaksin himmeä reunaosa eli halo ulottuu.

Johtopäätöksenä oli, että mitä kirkkaampi galaksi on, sitä laajempi on myös sen halo. Kauimmaksi tähdet ulottuvat jättiläiskokoisilla ellipsigalakseilla, kuten esimerkiksi Messier 87:llä.

Tavoitteena oli myös löytää yhteys galakseista löytyvien törmäysjälkien ja galaksin tähtien syntymäärien välillä, mutta se jäi löytymättä.

Tutkijoita kiinnostaa myös pimeän aineen jakauma galaksien reuna-alueilla. Sen tarkasteluun toivotaan resursseja jatkotutkimuksissa.

Aiheesta lisää Royal Astronomical Society (englanniksi)