Tutkijat pääsivät kurkistamaan mustan aukon suihkujen syntysijoille

Tuore tutkimus on paljastanut kiinnostavia yksityiskohtia aineen käyttäytymisestä mustien aukkojen lähellä. Joitain nyt havaittuja ilmiöitä on tätä ennen nähty vain simulaatioissa.

Vuosi sitten julkaistiin Event Horizon -teleskoopin ottamat ensimmäiset valokuvat mustasta aukosta M87.

Tällä kertaa tutkijoiden tarkastelun alla oli toinen musta aukko, noin miljardin Auringon massainen 3C 279, joka oli aiemmin samaisen teleskoopin kalibrointikohde.

Monet mustat aukot tuottavat kaksi vastakkaisiin suuntiin erkanevaa materiasuihkua. Nämä suihkut syntyvät, kun aukon navoilta lähtevät magneettikentät kiihdyttävät hiukkasia suuriin nopeuksiin.

Nyt tutkijat kaivoivat esiin uutta tietoa suihkuista tutkimalla Event Horizon -teleskoopin vanhoja havaintoja.

Vaikka kuvien resoluutio on arkielämän mittapuulla valtavan suuri, puolen valovuoden luokkaa, kyseiset otokset ovat toistaiseksi yksityiskohtaisimpia valokuvia mustan aukon luota lähtevistä lähes valonnopeudella kiitävistä suihkuista.

Tähtitieteilijöiden tavoitteena on tutkia plasmasuihkujen syntyä aivan tapahtumahorisontin välittömässä läheisyydessä. Tuore analyysi havainnoista paljastaakin, miten normaalisti suora virtaus on lähellä mustaa aukkoa muodoltaan vääntynyt.

”Olemme aikaisemminkin havainneet suihkujen kaarteita ja mutkia, mutta emme koskaan tässä mittakaavassa ja näin lähellä suihkun alkupäätä", sanoo Tuomas Savolainen Aalto-yliopiston Metsähovin radiotutkimusasemalta. Hän on kuvan ottaneen Event Horizon -teleskooppihankkeen ainoa suomalaisjäsen.

"Tämä alue on kiinnostava paitsi suihkun muodostumisen kannalta, myös siksi, että kvasaarin lähettämä voimakas gamma-säteily mahdollisesti syntyy kuvassa näkyvissä rakenteissa.”

Vertailemalla eri päivien kuvia tutkijat havaitsivat myös, miten pienet yksityiskohdat muuttuvat. Vastaavia muutoksia on aiemmin pystytty näkemään vain numeerisissa simulaatioissa, joten nyt julkaistut tulokset ovat erittäin tärkeitä teorioiden vahvistamiseksi.

Aiheesta lisää Aalto-yliopisto