Tutkijat ovat innoissaan mustan aukon vääntyneistä magneettikentistä

Tähtitieteilijät ovat saaneet yksityiskohtaista tietoa supermassiivisen mustan aukon ympärillä olevista magneettikentistä. Tutkittu kohde sijaitsee noin 55 miljoonan valovuoden päässä maapallolta.

Galaksin M87 keskustassa sijaitsee jättiläismäinen pyörivä musta aukko. Sen lähellä olevat voimakkaat magneettikentät työntävät aukkoon putoavaa materiaa poispäin.

"Nämä uudet tulokset valavat luottamusta siihen, että näkemyksemme mustaa aukkoa ympäröivän kuuman kaasun läpäisevästä vahvasta magneettikentästä on oikea", toteaa Andrew Chael Princetonin yliopistosta.

Vuonna 2019 esiteltiin ihmiskunnan historian ensimmäinen mustasta aukosta otettu kuva. Nyt julkaistussa tutkimuksessa analysoitiin samaa Messier 87 -galaksin ytimessä sijaitsevaa mustaa aukkoa ja käytettiin saman EHT-teleskoopin ottamia kuvia.

Tulosten perusteella magneettikentät ovat voimakkaita lähellä mustaa aukkoja. Ne työntävät aukkoon putoavaa materiaa poispäin ja auttavat luomaan hiukkassuihkuja, joissa materia kiitää lähes valonnopeudella.

"EHT-teleskoopin ennennäkemättömät havainnot antavat meille mahdollisuuden vastata pitkäaikaisiin kysymyksiin siitä, miten mustat aukot kuluttavat ainetta ja synnyttävät suihkuja isäntägalaksiensa ulkopuolelle."

Aiheesta lisää ALMA (englanniksi)