Tutkijat löysivät varhaisesta universumista massiivisen kiekkogalaksin

ALMA-teleskooppi on löytänyt valtavan pyörivän kiekkogalaksin ajalta, jolloin kaikkeutemme oli vain kymmenesosa nykyisestä iästään. Löytö haastaa perinteiset mallit galaksien synnystä.

Törmäysten ja lähiohitusten takia galaksien on ajateltu muodostaneen kunnollisia kiekkorakenteita vasta, kun maailmankaikkeus oli ehtinyt vanheta noin 6 miljardin vuoden ikäiseksi.

Nyt tehty löytö on melkoinen haaste monille galaksien muodostumista kuvaaville simulaatioille. Ne ennustavat, että galaksit kasvoivat universumimme alkuaikoina etenkin törmäämällä ja yhdistymällä toisiinsa.

"Suurin osa niistä galakseista, joita löydämme nuoresta universumista, näyttävät täystuhon läpikäyneiltä, koska ne ovat kokeneet jatkuvia ja usein väkivaltaisia yhdistymisiä", Neeleman selittää.

Tutkimusryhmän mukaan tämän galaksin kohdalla kasvun päämekanismina on kuitenkin täytynyt olla jokin muu kuin törmäily. Samalla havainto viittaa siihen, ettei kyse ole yksittäistapauksesta vaan, että vastaavia jättiläisiä tulee löytymään paljonkin.

"Vaikka aiemmat tutkimukset viittasivat näiden varhaisten pyörivien kaasurikkaiden galaksien olemassaoloon, ALMAn ansiosta meillä on nyt selvä havainto niiden esiintymisestä niinkin varhain kuin 1,5 miljardia vuotta alkuräjähdyksen jälkeen", iloitsee Marcel Neeleman Heidelbergin Max Planckin astronomisesta instituutista.

Aiheesta lisää NSF (englanniksi)