NGC 1333 -tähtijoukosta löytyneitä ruskeita kääpiötähtiä. Keltaisella on merkitty nyt löydetyt kohteet, valkoisella entuudestaan tunnetut. Kuva SONYC Team / Subaru Telescope

Tutkijat löysivät ennätyskeveän ruskean kääpiötähden

Kansainvälinen tutkijaryhmä on löytänyt yli kaksi tusinaa yksinäistä ruskeaa kääpiötähteä. Havainnot tehtiin Subaru- ja VLT-teleskoopeilla. Tulokset julkaistaan Astrophysical Journal -lehdessä.

Ruskeat kääpiöt ovat epäonnistuneita tähtiä, joilla ei ole riittävästi massaa fuusioreaktioiden ylläpitämiseen. Pienin nyt havaituista kohteista on kevyin kaikista tunnetuista ruskeista kääpiöistä, sillä se on vain noin kuusi kertaa Jupiteria massiivisempi.

Jupiter on oman aurinkokuntamme suurin planeetta, mutta muiden tähtien ympäriltä on löytynyt jopa 13 Jupiterin massaisia planeettoja. Nyt tehty löytö hämärtääkin entisestään rajaa planeettojen ja ruskeiden kääpiöiden välillä.

"Sen massaa voi verrata jättiläisplaneettoihin, mutta silti se ei kierrä mitään tähteä. Miten se syntyi on mysteeri", toteaa tutkimuksessa mukana ollut Aleks Scholz Irlannin DIAS-instituutista.

Aiheesta julkaistu tiedote (englanniksi)