Tutkijat kuvasivat erikoista säiettä galaksimme keskustassa

Pituudeltaan 2,3 valovuoden mittaisen muodostuman alkuperä ei ole selvillä. Sen kuitenkin epäillään liittyvän Linnunradan ytimen supermassiiviseen mustaan aukkoon.

Uusi VLA-radioteleskoopilla otettu kuva näyttää ennätystarkasti jännittävän säikeen, joka havaittiin Linnunradan ytimen suunnalla noin vuosi sitten.

"Paremman kuvan avulla pystymme nyt seuraamaan säiettä paljon lähemmäs galaksimme keskuksen mustaa aukkoa", sanoo Mark Morris Kalifornian yliopistosta. "Säie on niin lähellä mustaa aukkoa, että se vaikuttaa syntyneen siellä."

Säikeen todellisen luonteen selvittämiseksi tarvitaan ryhmän mukaan lisää tutkimuksia. Kyse voi olla esimerkiksi jonkinlaisesta mustan aukon magneettikenttään liittyvästä rakenteesta.

On mahdollista, että erikoinen säie on syntynyt, kun nopeat partikkelit etääntyvät aukosta pitkin tornia muistuttavaa magneettikentän muodostumaa samalla säteillen radioaalloilla.

Selvästi rohkeamman spekulaation mukaan muodostuma voisi olla jopa niin kutsuttu kosminen säie, jonka toisen pään musta aukko olisi vanginnut.

Kosmiset säikeet ovat toistaiseksi täysin teoreettisia pitkiä ja hyvin ohuita kohteita, joissa liikkuu massaa ja sähkövirtoja. Teoreetikot ovat aiemmin ennustaneet, että jos sellaisia muodostui varhaisessa kaikkeudessa, ne olisivat voineet vaeltaa galaksien keskustoihin.

Kolmas mahdollisuus on, että säie voisi liittyä mustan aukon lähellä räjähtäneeseen tähteen. Säie olisi syntynyt paikkaan, jossa räjähdysaalto törmää mustasta aukosta ulos puhaltuvaan voimakkaaseen tuuleen.

Ryhmällä on suunnitelmissa saada oudosta nauhasta yhä tarkempia kuvia. "Me jatkamme jahtaamista, kunnes meillä on pitävä selitys tälle kohteelle", sanoo Miller Goss NRAOsta.

Aiheesta lisää Harvard Smithsonian Center for Astrophysics (englanniksi)