Tarkentunut kuva kahdesta galaksista paljasti uuden piirteen

Tutkijat ovat havainneet uuden yksityiskohdan kahden galaksin ulkomuodossa. Kyse on kahdesta sisäkkäisestä, maapähkinän kuoren muotoisesta pullistumasta. Löytö tulee auttamaan galaksien evoluution mallintamisessa.

Jo aiemmin näillä kohteilla, NGC 128 ja 2549, oli todettu kyseinen muoto. Nyt Hubble-avaruusteleskoopin ja Sloan Digital Sky Surveyn aineistoa käyttämällä galakseista löytyi myös toinen pullistuman taso. Kaksi pullistumamuotoa ovat sisäkkäin kuin venäläiset maatuskanuket.

"Tämä on ensimmäinen kerta, kun tälläinen ilmiö on havaittu", sanoo Bagdan Ciambur, joka johti tutkimusta. "Uskomme että galaksien yllättävä anatomia tulee antamaan meille ainutlaatuisen näkymän niiden menneisyyteen."

Tähtitieteilijät epäilevät, että maapähkinän kuoren kaltainen muoto galakseissa on seurausta tangon muotoisesta tähtien jakaumasta läpi galaksin keskuksen. Nyt havaituissa galakseissa olisi kaksi tällaista tankoa ja pullistumat syntyvät, kun nämä tähtitangot taipuvat galaksin keskitason ylä- ja alapuolelle.

"Epävakausmekanismi saattaa olla verrattavissa puutarhaletkuun, jonka läpi virtaa vesi. Kun vedenpaine on alhainen, letku on paikallaan (tähdet pysyvät normaaleilla radoillaan), mutta kun paine on korkea, letku alkaa taipua (tähtien radat taipuvat galaksin tason ulkopuolelle)", kuvailee Ciambur.

Tutkimus voi auttaa paremmin ymmärtämään myös oman galaksimme maapähkinän muotoista pullistumaa. Jotkut fyysikot epäilevät, että tähtitankoja on Linnunradassa kaksin kappalein, kuten juuri nyt havaituissa galakseissa.

Aiheesta lisää phys.org (englanniksi)