Tarkentunut havainto paljasti tähän asti massiivisimman neutronitähden

Tutkijat ovat tehneet uusia havaintoja kaksoistähtijärjestelmässä sijaitsevan neutronitähden massan määrittämiseksi. Massaksi saatiin 2,3 Aurinkoa, mikä rikkoo aiemman ennätyksen lähes kymmenyksellä.

Tähän mennessä painokuninkuutta on pitänyt nopeasti pyörivä pulsari PSR J0348+0432, jolla on massaa 2,01 Auringon verran.

Titteli on kuitenkin nyt uhattuna, sillä uuden tutkimuksen mukaan eräs toinen pulsari, PSR J2215+5135, on vieläkin massiivisempi.

Aiemmat määritykset tämän kohteen massasta oli saatu havaitsemalla sen kevyen kumppanitähden liikkeestä seuraavaa spektrin siirtymää. Ne olivat kuitenkin antaneet ristiriitaisia tuloksia.

Katalonian polyteknisen yliopiston Manuel Linaresin mukaan ongelma on ollut siinä, ettei laskuissa ole huomioitu kumppanitähden toisen puolen olevan toista kuumempi pulsarin voimakkaan säteilyn vuoksi.

Saadakseen luotettavamman arvion neutronitähden massasta, Linares mittasi ryhmineen sekä kumppanin kylmän että kuuman puolen spektrin.

Kun dataa mallinnettiin, neutronitähden massaksi saatiin noin 2,3 Aurinkoa.

Jos ennätysmassa pystytään vahvistamaan, ymmärrys neutronitähdistä täsmentyy, kun tiettyjä sisäosia kuvaavia malleja voidaan sulkea pois.

Neutronitähden massalla on olemassa yläraja, jonka jälkeen tähti luhistuu mustaksi aukoksi. Koska ylärajan tietäminen auttaa ymmärtämään näiden tiiviiden tähtijäänteiden rakennetta ja koostumusta, astronomit ovat kiinnostuneita etsimään yhä painavampia yksilöitä.

Aiheesta lisää AAS Nova (englanniksi)