Tähtitieteilijät löysivät pyöreimmän koskaan havaitun kappaleen

Avaruudesta on löytynyt poikkeuksellisen pyöreä tähti.

Kohteen säde on päiväntasaajan kohdalla ainoastaan kolme kilometriä suurempi kuin sen napojen alueella. Se on hämmästyttävän vähän kun ottaa huomioon, että kyseisen tähden keskimääräinen säde on 1,5 miljoonaa kilometriä.

Vertailun vuoksi oma Aurinkomme on nyt tutkittua tähteä puolet pienempi, mutta silti sen säde on päiväntasaajan kohdalla 10 kilometriä suurempi kuin sen napojen alueella. Pikkuruisella maapallollamme ero on 21 kilometriä.

"Tämä tekee Kepler 11145123 -tähdestä pyöreimmän luonnollisen kohteen, joka on koskaan mitattu", selittää Laurent Gizon Max Planck -instituutista.

Tähdet eivät koskaan ole täydellisiä palloja, sillä esimerkiksi pyöriminen muuttaa niiden muotoa. Mitä nopeammin tähti pyörii, sitä voimakkaammin se pullistuu päiväntasaajan kohdalta. Kepler 11145123 -tähden poikkeuksellinen pyöreys johtuukin osittain sen hitaasta pyörähdysajasta. Ilmeisesti myös magneettikentät pyöristävät tähteä.

Havaittu tähti sijaitsee 5 000 valovuoden päässä maapallolta. Koska yötaivaan tähdet näkyvät pistemäisinä, tutkijat joutuivat päättelemään tähden pyöreyden sen kirkkauden vaihtelusta.

Aiheesta lisää MPS (englanniksi)