Tähtitieteilijät löysivät kaukaisimman tunnetun mustan aukon

Varhaisesta universumista on paljastunut kookas musta aukko. Nykyteorioiden mukaan näin massiivista kohdetta ei olisi pitänyt ehtiä muodostua niin nopeasti.

Kansainvälinen tutkijaryhmä on löytänyt mustan aukon maailmankaikkeuden alkuajoilta. Aukolla on massaa muutaman miljoonan Auringon verran.

Kohde sijaitsee niin kaukana, että sen luota lähteneeltä säteilyltä on kestänyt yli 13 miljardia vuotta saapua maapallolle. Kun nyt havaittu säteily lähti matkaan, universumi oli vain 400 miljoonan vuoden ikäinen.

“Se on erittäin varhainen maailmankaikkeus näin massiiviselle mustalle aukolle", toteaa Roberto Maiolino Cambridgen yliopistosta.

Maiolinon mukaan löytö haastaa käsityksemme mustien aukkojen muodostumisesta ja kasvusta.

Nykymallien mukaan supermassiiviset mustat aukot syntyvät, kun tähti romahtaa kasaan ja kerää ajan myötä itselleen lisää massaa. Havaittuun kokoon kasvaminen olisi kuitenkin vaatinut miljardi vuotta, eli selvästi enemmän kuin mitä oli ehtinyt kulua alkuräjähdyksestä.

Löytö voidaan selittää ainakin kahdella eri tavalla. Ensimmäisen oletuksen mukaan osa mustista aukoista on syntynyt paljon luultua isompina. Toisessa vaihtoehdossa ne ovat pystyneet ahmimaan itselleen lisää massaa viisi kertaa nopeammin, kuin minkä on arveltu olevan mahdollista.

Aiheesta lisää Cambridgen yliopisto (englanniksi)