Tähtitieteilijät löysivät fluoria kaukaisesta galaksista

Tämä on ensimmäinen kerta, kun fluoria on löydetty näin etäisestä galaksista. Havainto auttaa selvittämään luissamme ja hampaissammekin olevan fluorin alkuperää.

”Me kaikki tunnistamme fluorin, koska päivittäin käyttämämme hammastahna sisältää sitä fluoridin muodossa”, toteaa Maximilien Franco Hertfordshiren yliopistosta.

Franco kollegoineen on löytänyt fluoria kaukaisesta galaksissa. Galaksi on niin etäällä, että sen valolta on kestänyt yli 12 miljardia vuotta saavuttaa meidät. Fluoria ei ole koskaan aikaisemmin löydetty näin kaukaisesta tähtiä muodostavasta galaksista.

Kuten useimmat ympärillämme olevat alkuaineet, myös fluoria syntyy tähtien sisällä. Tähän asti emme kuitenkaan tienneet tarkalleen, miten tämä alkuaine on maailmankaikkeuteen ilmestynyt.

”Emme edes tienneet, minkä tyyppiset tähdet tuottivat suurimman osan universumissa olevasta fluorista”, Franco valaisee.

Tällä viikolla Nature Astronomy -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa päätellään, että todennäköisimpiä fluorin tuotantopaikkoja ovat hyvin massiiviset ja vain muutamia miljoonia vuosia elävät Wolf-Rayet-tähdet.

”Olemme osoittaneet, että Wolf-Rayet-tähdet jotka ovat maailman massiivisimpia tähtiä ja voivat elämänsä loppuvaiheessa räjähtää hurjasti, auttavat meitä tavallaan ylläpitämään hampaidemme terveyttä”, Franco sanoi.