Tähtitieteilijät havaitsivat avaruuden pyörivän valkoisen kääpiötähden ympärillä

Kansainvälinen tutkijaryhmä on nähnyt miten valkoinen kääpiötähti pyörittää ympärillään olevaa avaruutta. Ilmiö tapahtuu juuri kuten suhteellisuusteoria ennusti yli vuosisata sitten.

Yleisen suhteellisuusteorian mukaan gravitaatio ei ole voima. Sen sijaan massa taivuttaa ympärillään olevaa avaruutta, joka puolestaan vaikuttaa siihen miten kappaleet näyttävät liikkuvan.

Kun massiivinen kappale pyörii, se pyörittää suhteellisuusteorian mukaan myös ympärillään olevaa avaruutta. Nyt tutkijat ovat havainneet, miten tämä ilmiö toimii 12 000 valovuoden päässä maapallolta sijaitsevan valkoisen kääpiötähden ympärillä.

Tutkittu kääpiötähti on maapallon kokoinen, mutta 300 000 kertaa tiheämpi. Sen kumppanina on neutronitähti, joka aikoinaan menetti suuren osan massastaan kääpiötähdelle. Tämä valkoisen kääpiötähden imemä materia sai sen pyörimään nopeammin ja nopeammin.

Suhteellisuusteorian ennustama ilmiö on niin heikko, että se havaittiin maapallon tapauksessa vain erittäin tarkkojen avaruudessa tehtyjen mittausten myötä. Nopeasti pyörivän valkoisen kääpiötähden kohdalla ilmiö on kuitenkin jopa 100 miljoonaa kertaa voimakkaampi.

Koska neutronitähti lähettää radiopulsseja säännöllisin väliajoin, tutkijat pystyivät tekemään tarkkoja havaintoja sen liikkeistä. Mittaukset paljastivat, miten kääpiötähden aiheuttama avaruuden pyöriminen vaikuttaa neutronitähden kiertorataan.