Tähtijoukosta löytyi harvinainen keskikokoinen musta aukko

Musta aukko paljastui sen hajottaman tähden röntgensäteiden purkauksesta. Hubble-teleskooppi paikansi kohteen vieraan galaksin ulkolaidalla olevaan tähtijoukkoon.

Tutkijat arvioivat aukon massaksi 50 000 Auringon massaa, mikä sijoittaa sen keskisarjaan supermassiivisten ja tähden massaisten aukkojen välillä.

Keskikokoiset aukot edustavat puuttuvaa linkkiä mustien aukkojen kehityksessä. Havainnot sopivista kandidaateista ovat harvinaisia.

"Keskimassaiset musta aukot ovat hyvin piilottelevia kohteita", sanoo tutkimusta johtanut Dacheng Lin New Hampshiren yliopistosta.

Nyt todettu tapaus on tutkijaryhmän mukaan yksi vahvimpia ehdokkaita keskikokoiseksi mustaksi aukoksi. Kahdella satelliitilla havaittu röntgensäteiden purkaus on tutkijoiden mukaan seurausta aukon hajalle repimästä tähdestä.

Hubble-teleskoopin avulla aukko paikannettiin tarkemmin vieraan galaksin ulkolaidalla olevaan tiheään tähtijoukkoon. Todennäköisesti joukko on galaksin syömän kääpiögalaksin ydin.

Lin haluaa jatkaa keskikokoisten mustien aukkojen etsimistä, sillä monet niihin liittyvät kysymykset ovat yhä avoinna. Epäselvää on esimerkiksi, kuinka ne ylipäätään muodostuvat.