Tähtiharrastaja löysi uuden kääpiögalaksin

Paikallisesta galaksiryhmästä on paljastunut uusi, himmeä kääpiögalaksi. Tutkijoiden varmistaman löydön teki alkujaan tähtiharrastaja vapaasti saatavilla olevasta datasta.

Galaksi löytyi, kun tähtiharrastaja Giuseppe Donatiello tutki vapaasti käytettävissä ollutta DESI LIS -kuvakartoitusta laajasta alueesta Kolmion galaksin ympäriltä. Hän kiinnitti huomiota tähtien keskittymään.

Ammattilaistähtitietelijöiden ryhmä David Martinez-Delgadon johdolla on nyt varmistanut löydön kääpiögalaksiksi. Kohde on saanut nimekseen Pisces VII/Tri III.

Galaksi sijaitsee arviolta 235 000 valovuoden etäisyydellä Kolmion galaksista. Toistaiseksi ei ole varmaa, onko kyseessä Kolmion galaksin kiertolainen vaiko irrallaan oleva galaksi.

"Galaksien syntyä koskevien teorioiden mukaan odottaisimme näkevämme enemmän pieniä galakseja Kolmion galaksin kiertoradoilla. Tätä ennen kuitenkin tunnettiin vain yksi sellainen", taustoittaa Emily Charles Surreyn yliopistosta.

"Mikäli uusi tunnistettu galaksi kuuluu Kolmion galaksin kiertolaisiin, se saattaa viitata, että niitä on vielä paljon enemmän löytymättä", hän jatkaa.

Tutkijat toivovat saavansa lisää havaintoja maailman suurimmilta kaukoputkilta. Siten löydetyn kääpiögalaksin sijainnista ja liikkeestä saataisiin nykyistä tarkemmat tiedot.

Paikallinen galaksiryhmä koostuu painovoiman toisiinsa sitomista galakseista lähellä meitä. Ryhmän isoimmat jäsenet ovat Andromedan galaksi ja Linnunrata. Kolmanneksi suurin jäsen, Kolmion galaksi, on niitä selvästi pienempi. Lisäksi ryhmään kuuluu useita kymmeniä pieniä galakseja.

Aiheesta lisää Surreyn yliopisto (englanniksi)