Tähtiharrastaja erotti läheiseltä galaksilta kolme himmeää kiertolaista

Algoritmit eivät ole erehtymättömiä haravoidessaan galakseja kuvista. Harrastajan tarkka silmä äkkäsi ammattilaisaineistosta kolme himmeää galaksia, jotka olivat jääneet tekoälyltä näkemättä.

Parhaimmillakin tunnistusalgoritmeilla on rajansa, kun kyseessä on hyvin himmeän galaksin erottaminen yksittäisten tähtien ja kohinan seasta. Yllä olevassa Hubblen kuvassa suoraan keskellä on yksi tällaisista kohteista, Donatiello II.

Sen huomasi amatööriastronomi Giuseppe Donatiello prosessoimalla Dark Energy Surveyn kuvamateriaalia, josta normaalisti seulotaan uusia galakseja automaattisin menetelmin.

Donatiello huomasi myös kaksi muuta yhtä lailla himmeää kohdetta, jotka saivat hänen nimensä perään numerot III ja IV. Kaikki kolme ovat satelliittigalakseja eteläisen taivaan tunnetun kohteen, Kuvanveistäjän galaksin ympärillä. Se luetaan niin sanottuun Paikalliseen ryhmään, joka yhdessä Linnunradan kanssa käsittää noin 50 galaksia.

Jo lopetetussa Dark Energy Surveyssä kuvattiin taivasta Chilessä sijaitsevalla nelimetrisellä Victor M. Blanco -teleskoopilla. Hubblen laadukkaampi otos Donatiello II:sta saatiin sattumalta avaruuskaukoputkea käyttävän itsenäisen havainto-ohjelman ansiosta.