Tähtiharrastaja Arttu Sainio teki merkittävän löydön: jääjättiläiset törmäsivät keskenään

Arvostetussa Nature-lehdessä tänään julkaistu tutkimus lähti käyntiin, kun Arttu Sainio huomasi WISE-teleskoopin datassa poikkeuksellisen kirkastuman.

Järvenpäässä asuva tähtiharrastaja Arttu Sainio on tutkinut yhdessä kansainvälisen tutkijaryhmän kanssa tähteä nimeltä ASASSN-21qj yli kahden vuoden ajan.

"ASASSN-21qj on auringonkaltainen mutta nuorempi tähti, joka alkoi himmetä selvästi vuonna 2021. Usean tutkijan tavoin myös minä kiinnostuin kohteesta", Sainio kertoo.

"Havaitsin WISE-avaruusteleskoopin datasta, että kohde oli kirkastunut voimakkaasti noin tuhat päivää aikaisemmin infrapuna-aallonpituudella. Löytö oli odottamaton ja mahtava. Tämä oli ensimmäinen merkittävä johtolanka siitä, mitä tähden ympärillä voisi tapahtua."

Usein himmeneminen näkyvässä valossa ja kirkastuminen infrapuna-aallonpituuksilla liittyy tähden editse liikkuvaan tomuun. Niin oli myös tässä tapauksessa.

"Epäilimme havaintojen liittyvän taivaankappaleiden yhteentörmäykseen, jonka johdosta tähden editse virtasikin törmäyksessä syntynyt tomupilvi", Sainio paljastaa.

Todennäköisimmin kyseessä oli kaksi jäistä jättiläisplaneettaa, jotka törmäsivät keskenään ja tuottivat havaitun infrapunahehkun. Törmäyksessä syntynyt laajeneva pölypilvi on myöhemmin siirtynyt emotähden eteen himmentäen tähdestä maapallolle saapuvaa näkyvää valoa.

Tulokset julkaistiin tänäään keskiviikkona Nature-tiedelehdessä. Julkaisu on merkittävä, sillä vastaavaa tapahtumaa ei ole pystytty koskaan aiemmin havaitsemaan tai tutkimaan näin tarkasti.

Animaatio tapahtumista