Tähtien synnyn simulointi on nyt entistä todenmukaisempaa

Northwestern-yliopiston astrofyysikot ovat kehittäneet tähän mennessä realistisimman tähtisimulaation. Se kattaa kokonaisen tähtihautomon ja ottaa huomioon enemmän tekijöitä kuin aiemmat simulaatiot.

Simulaatio-ohjelma nimeltään STARFORGE on ensimmäinen, joka mallintaa koko tähtiä synnyttävän kaasupilven. Ohjelma kykenee kolmiulotteisesti simuloimaan massaltaan sata kertaa suuremman kaasupilven kuin ennen on ollut mahdollista.

"Toiset mallit ovat kyenneet simuloimaan vain pienen alueen pilvestä. Ilman isoa kuvaa meiltä jää näkemättä useita tekijöitä, jotka saattavat vaikuttaa lopputulokseen", sanoo Michael Grudić Northwestern-yliopistosta.

Laajuuden kasvattamisen lisäksi simulaatio ottaa huomioon aiempaa enemmän erilaisia vuorovaikuttavia tekijöitä. Näitä ovat esimerkiksi säteily, tähtituuli, tähtien navoilta lähtevät suihkut sekä lähellä räjähtävät supernovat.

"Uuden simulaation avulla pystymme suoraan lähestymään perustavaa laatua olevia kysymyksiä, joihin emme ole aiemmin kyenneet vastaamaan", sanoo Claude-André Faucher-Giguère Northwestern-yliopistosta.

Jo nyt tutkijat ovat simulaation avulla esimerkiksi vahvistaneet aiemman oletuksen, että nuorten tähtien suihkut vaikuttavat niiden massaan. "Suihkut käytännössä puhaltavat pois kaasun, joka olisi muutoin päätynyt tähteen ja lisännyt sen massaa", sanoo Faucher-Giguère.

STARFORGEn yksi simulaatioajo voi viedä jopa kolme kuukautta. Simuloinnissa käytettävä supertietokone on yksi maailman suurimmista.

Aiheesta lisää Northwestern-yliopisto (englanniksi)