Tähti päätyi ehjänä mustan aukon kiertoradalle

Vieraasta galaksista tulevat röntgensäteiden välähdykset ovat tähtitieteilijöiden mukaan seurausta poikkeuksellisesta tapahtumasta. Musta aukko vangitsi lähelle tulleen tähden, mutta ei kuitenkaan hajottanut sitä.

Nasan Chandra- ja ESAn XMM-Newton tekokuiden havainnot 250 miljoonan valovuoden päässä sijaitsevan galaksin lähettämistä röntgensäteiden välähdyksistä kertovat harvinaisesta selviytymistarinasta.

Tutkimuksen tehneen Leicesterin yliopiston Andrew Kingin mukaan purkaukset tulevat aukon kiinni ottamasta valkeasta kääpiötähdestä.

"Se on nyt elliptisellä radalla mustan aukon ympärillä, tehden yhden kierroksen ympäri joka yhdeksäs tunti", sanoo King.

Musta aukko imee tähdestä materiaa, kun se on lähimmillään aukkoa. Aukon kertymäkiekossa materia kuumenee ja vapauttaa tekokuiden havaitseman röntgensäteiden purskeen.

Tapaus on hyvin harvinainen. Tähtitieteilijät ovat todenneet useita mustien aukkojen hajottamia tähtiä, mutta selviytyjistä havaintoja on erittäin vähän.

Kingin mukaan selviytyjien pitäisi olla kuitenkin olla universumissa yleisempiä kuin tuhoutujien. Niitä vain on vaikeampi havaita.

Yksi syy esimerkiksi on, että tähti voi olla liian pitkällä kiertoradalla toistuvien purkausten näkemiseksi.