Tähden takana piilotteleva kääpiögalaksi osoittautui erikoiseksi

Pienikin galaksi voi olla tieteellisesti tärkeä. Hubble ja muut huippuobservatoriot ovat havainneet Linnunradan naapurustossa piilottelevaa kääpiögalaksia, joka osoittautui harvinaislaatuiseksi.

Kääpiögalaksi HIPASS J1131-31 sijaitsee etualalla olevan 10. magnitudin tähden vieressä ja on vähitellen viimeisen 50–100 vuoden aikana tullut sen takaa näkyviin tähden liikkuessa. Nyt Hubble on onnistunut tarkastelemaan sitä aiempaa paremmin.

On osoittautunut, että galaksissa on hyvin matala metallipitoisuus eli se sisältää vain vähän raskaita alkuaineita, aivan kuten varhaisen maailmankaikkeuden galaksit.

"Tämän piilottelevan galaksin tarkastelu on kuin löytäisi ikkunan menneisyyteen. Se antaa meille mahdollisuuden tutkia äärimmäistä ympäristöä ja tähtiä tarkkuudella, joka olisi mahdotonta kaukaisissa varhaisissa kohteissa", selittää Gagandeep Anand STSI:stä.

Havaintojen perusteella galaksin mitatut tähdet osoittautuivat suhteellisen nuoriksi. Tämä on erikoinen yhdistelmä.

HIPASS J1131-31 on vain 1 200 valovuotta halkaisijaltaan eli hieman yli sadasosan Linnunradan koosta. Se sijaitsee meistä noin 22 miljoonan valovuoden etäisyydellä. Etäisyys on alle puolet siitä, mitä aiemmin läheisin tunnettu äärimmäisen matalan metallipitoisuuden galaksi oli.

Tähtien raskaiden alkuaineiden määrällä on suuri merkitys esimerkiksi sille, millaisia edellytyksiä sen ympäristö tarjoaa elämän tarvitsemalle kemialle. Oman galaksimme reunamia kiertävien tähtien arvioidaan sisältävän niin vähän metalleja, etteivät ne kelpaa elämälle.

Aiheesta lisää Hubblesite (englanniksi)