Tähtitieteilijät löysivät ensimmäisen mikronovan

Tutkijat ovat havainneet uudentyyppisen tähden räjähdyksen, jota he kutsuvat mikronovaksi. Nyt löydetyt purkaukset tapahtuvat magneettisten valkoisten kääpiötähtien pinnalla.

”Olemme ensimmäistä kertaa löytäneet ja tunnistaneet mikronovaksi kutsutun kohteen”, kertoo Simone Scaringi Durhamin yliopistosta.

Mikronovat ovat hyvin rajuja, mutta tähtitieteellisissä mittakaavoissa silti pieniä tapahtumia. Niissä vapautuu paljon vähemmän energiaa kuin novina tunnetuissa tähtien räjähdyksissä, jotka on tunnettu tähtitieteen piirissä vuosisatojen ajan.

Mikronovat ovat yllätys. ”Ne haastavat ymmärryksemme siitä, kuinka tähtien lämpöydinräjähdykset tapahtuvat. Luulimme jo että ymmärtäisimme ilmiön, mutta tämä löytö viittaa aivan uuteen tapaan niiden syntymiseksi”, Scaringi uskoo.

Valkoiset kääpiötähdet tuottavat sekä novia että mikronovia. Novissa lämpöydinräjähdykset tapahtuvat koko tähden pinnalla, kun mikronovissa räjähdys on paikallinen.

Vahvat magneettikentät ohjaavat fuusioituvan materian kohti tähden magneettisia napoja. ”Vetyä voi olla joidenkin valkoisten kääpiöiden magneettisten napojen alueella, joten fuusio tapahtuu vain näillä magneettisilla napa-alueilla”, Paul Groot Alankomaiden Radboudin yliopistosta selittää.

Tutkijaryhmän havainnot tehtiin TESS-satelliitilla sekä Euroopan eteläisen observatorion VLT-teleskoopilla. Tulokset julkaistiin tällä viikolla Nature-tiedelehdessä.