Supernovan kumppanitähti saatiin valokuvaan

Hubble-teleskooppi kuvasi 17 vuotta sitten räjähtäneen supernovan jälkihehkusta sen kumppanitähden. Löytö vahvistaa tutkijoiden epäilyjä, että osa tähtiräjähdyksistä saa alkunsa kaksoisjärjestelmissä.

40 miljoonan valovuoden päässä sijaitsevassa galaksissa lauennut supernova oli niin sanottua tyyppiä IIb. Siinä lähes kaikki tähden vety on poistunut ennen räjähdystä.

Tähtitieteilijät ovat esittäneet vedyn puutteeseen kaksi mahdollista selitystä. Joko tähdestä puhaltava voimakas tuuli on työntänyt kaasun avaruuteen tai supernovalla on kumppanitähti, joka on imenyt vedyn itseensä.

Massivisilla tähdillä on tyypillisesti kaksoistähtipari. Vuonna 2014 oli jo onnistuttu taltioimaan erään toisen supernovan seuralaisen spektri. Varsinainen valokuva kumppanista on kuitenkin yhä puuttunut.

Nyt kumppanitähti on lopultakin nähtävissä Hubble-teleskoopin ottamassa kuvassa. Kohde löytyi vuonna 2001 galaksissa NGC 7424 räjähtäneen supernovan jälkihehkusta.

"Me olemme vihdoinkin kyenneet nappamaan tähtivarkaan ja vahvistamaan epäilymme, että sellainen siellä täytyy olla", sanoo Alex Filippenko Kalifornian yliopistosta.

Seuraavaksi tutkijaryhmä haluaa selvittää, kuinka suurella osalla tyypin IIb supernovista on ahnas tähtikumppani. Arvioiden mukaan näin on noin puolessa tapauksista. Toisessa puolikkaassa tähti puhaltaa itse pois vetynsä.