Supermassiivisen mustan aukon nähtiin piileskelevän pölyrenkaan takana

Pölypilven on huomattu peittävän supermassiivisen mustan aukon kokonaan taakseen Messier 77 -galaksissa. Tulokset ovat vahvistaneet noin 30 vuotta sitten tehdyt ennustukset.

Aktiiviset galaksiytimet ovat maailmankaikkeuden kirkkaimpia kohteita. Tähtitieteilijät ovat tutkineet näitä tarmokkaasti siitä lähtien ne löydettiin 1950-luvulla.

Tutkimustensa myötä tähtitieteilijät ovat havainneet erityyppisiä aktiivisia galaksinytimiä. Yhtenäismallin mukaan näillä kaikilla on kuitenkin sama perusrakenne: keskellä on supermassiivinen musta aukko, jota paksu pölyrengas ympäröi.

Yhtenäismallissa kohde näyttäytyy erilaisena riippuen suunnasta, josta mustaa aukkoa ja sen paksua rengasta katsotaan. Näkemämme tyyppi riippuu siitä, kuinka paljon rengas peittää mustaa aukkoa.

Vaikka yhtenäismallilla on ollut vahva kannatus jo pitkään, havainnoista on jäänyt epäilyksiä, voisiko tämä pöly piilottaa taakseen mustan aukon kokonaan. Nyt tutkijat ovat osoittaneet, että Messier 77 -galaksin kohdalla tilanne on juuri tämä.

”Viimeisten kolmen vuosikymmenen aikana keskeisiä kysymyksiä aktiivisten galaksinytimien tutkimuksissa ovat olleet pölypilvien todellisen luonteen selvittäminen ja niiden rooli mustan aukon aktivoinnissa, sekä niiden olemuksen ja näkökulman välinen yhteys”, kertoo Violeta Gámez Rosas Leidenin yliopistosta Alankomaista.

”Vaikka mikään yksittäinen tulos ei ratkaise kaikkia kysymyksiämme, olemme ottaneet merkittävän askeleen ymmärtääksemme, miten aktiiviset galaksinytimet toimivat.”

Havainto tehtiin Euroopan eteläisen observatorion VLTI-observatoriolla.