Supermassiivinen tähti saattaa selittää pallomaisten tähtijoukkojen koostumuksen

Pallomaisten tähtijoukkojen muusta galaksista poikkeava aines on kummastuttanut astronomeja yli puolen vuosisadan ajan. Uudessa tutkimuksessa ehdotetaan, että se olisi seurausta tähtijoukossa olleesta supermassiivisesta tähdestä.

Linnunradan reunamien noin 150 pallomaista tähtijoukkoa sisältävät satojatuhansia tähtiä, jotka ovat lähes yhtä vanhoja kuin universumi. Vuodesta 1960 saakka on tiedetty, että näissä tähdissä on muiden galaksimme tähdistä poikkeavia alkuaineita.

Ongelmana on ollut alkuaineiden alkuperän selittäminen. Ne vaativat syntyäkseen lämpötiloja, jotka ovat kymmenen kertaa tähtien lämpötiloja suurempia.

Nyt kansainvälinen tutkijaryhmä ehdottaa ratkaisuksi pallomaisissa joukoissa ollutta supermassiivista tähteä.

Jättiläistähti olisi riittävän kuuma tuottaakseen poikkeavat alkuaineet, jotka sitten leviäisivät joukon muihin tähtiin. Se olisi muodostunut samaan aikaan muun joukon kanssa yhdistymällä useista tähdistä, jotka syntyhetkillä sijaitsivat erityisen lähellä toisiaan.

”Tämä uusi mekanismi on ensimmäinen, joka voi tuottaa riittävästi materiaalia levittääkseen joukkoon oikeita määriä alkuaineita”, sanoo Mark Gieles Surreyn yliopistosta.

Aiheesta lisää Surreyn yliopisto (englanniksi)