Uusi simulaatio on tarkin varhaisesta universumista tähän mennessä

Thesan-niminen simulaatio seuraa universumin kehitystä 400 000 vuotta alkuräjähdyksen jälkeen. Se suunniteltiin erityisesti mallintamaan kosmisena aamunkoittona tunnettua ajankohtaa.

Kaikkeus syntyi 13,8 miljardia vuotta sitten. Pian tämän alkuräjähdyksen jälkeen universumi viileni ja meni täysi pimeäksi.

Muutamien satojen miljoonien vuosien kuluessa tasapaksuun universumiin rupesi muodostumaan tähtiä ja galakseja. Niiden valo alkoi ionisoida kaikkialla läsnä olevaa läpinäkymätöntä kaasua, mikä vähitellen muutti universumia läpinäkyväksi.

Thesan-simulaatio suunniteltiin erityisesti tämän uudelleenionisaationa tai kosmisena aamunkoittona tunnetun aikakauden mallintamiseksi. Se on tähän mennessä tarkin universumin simulaatio ja 300 000 valovuoden läpimitallaan myös kaikkein laajin. Thesan alkaa 400 000 vuotta alkuräjähdyksen jälkeen.

"Thesan seuraa, kuinka ensimmäisten galaksien valo vuorovaikuttaa kaasun kanssa ensimmäisten miljardien vuosien aikana muuttaen universumin neutraalista ionisoiduksi", sanoo Rahul Kannan Harvard-Smithsonianista.

Alustavien simulaatiosta tehtyjen analyysien perusteella matka, jonka valo kykeni matkustamaan uudelleenionisaation loppupuolella, lisääntyy dramaattisemmin kuin tutkijat ovat olettaneet.

"Thesanin perusteella valo ei matkusta pitkiä matkoja aikaisessa universumissa", sanoo Kannan. "Itse asiassa tämä matka on hyvin lyhyt ja muuttuu suureksi vasta aivan uudelleenionisaation lopussa, lisääntyen 10-kertaiseksi vain muutamassa sadassa miljoonassa vuodessa".

Thesan oli antiikin ajalla Italiassa eläneen etruski-kansan aamunkoiton jumala.

Aiheesta lisää MIT (englanniksi)