Universumin suurimpien rakenteiden havaittiin pyörivän

Galaksijoukkoja yhdistävät kosmisen verkon säikeet ovat uuden tutkimuksen mukaan kiertoliikkeessä. Liikkeen aiheuttava mekanismi on toistaiseksi tuntematon.

Kosmisen verkon säikeet ovat maailmankaikkeuden suurimpia rakenteita. Ne risteilevät galaksijoukkojen välillä pisimmillään satojen miljoonien valovuosien mittaisina.

Tutkijat ovat nyt todenneet, että nämä pimeästä aineesta, galakseista ja kaasusta rakentuvat säikeet ovat korkkiruuvimaisessa kiertoliikkeessä.

"Näin valtavissa mittakaavoissa pyörimistä ei ole koskaan ennen havaittu", sanoo Noam Libeskind AIP-instituutista.

Havainto tehtiin tutkimalla Sloan Digital Sky -kartoituksessa kuvattujen galaksien punasiirtymien jakaumia. "Motivoituneena teoreetikko Mark Neyrinckin ehdotuksesta, että säikeet saattavat pyöriä, me tutkimme havaittua galaksien jakaumaa etsien pyörimisliikettä", sanoo Libeskind.

Universumin rakenteen muodostumista koskevan standardimallin mukaan varhaisen maailmankaikkeuden ainekeskittymät ovat olleet alun perin kiertoliikkeettömiä. Siten mikä tahansa kiertoliike syntyy vasta rakenteiden kasvaessa.

Mikä on pannut nämä giganttiset rakenteet pyörimään, ei ole tällä hetkellä selvillä.

"Johtopäätös on, että täytyy olla olemassa jokin vielä toistaiseksi tuntematon fysikaalinen mekanismi vastuussa näiden kohteiden kiertymisestä", sanoo Libeskind.

Aiheesta lisää Leibniz-Institut für Astrophysik Potsdam (englanniksi)